بیماری های مزمن در کودکان به همراه علائم و درمان

0 263

بیماری های مزمن در کودکان

برخی از کودکان به بیماری های مزمن مبتلا هستند. این نوع بیماری ممکن است بلند مدت باشد و گاهی تا آخر عمر، فرد را درگیر کند. علت بیماری مزمن معمولاً ژنتیک، عوامل محیطی یا گاهی ترکیبی از هر دو است. استعمال دخانیات و یا مصرف الکل والدین، می تواند بر سلامت نوزاد تأثیر بگذارد. در ادامه مطلب اطلاعات بیشتری راجب برخی از بیماری های مزمن حاد کودکان و نحوه پیشگیری آن آمده است.

انواع مختلفی از بیماری ها وجود دارد که می تواند کودک را تحت تأثیر قرار دهد. بیماری های حاد که ممکن است کودک با آن روبرو شود کوتاه مدت و قابل درمان هستند، مانند مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی یا عفونت گوش، آسیب یا مشکلات دستگاه گوارشی به همراه استفراغ و اسهال. اما بیماری های مزمن زیاد طول می کشند، بلند مدت هستند، قابل درمان نیستند و زندگی روزمره کودک را تحت تأثیر قرار می دهند. بیماری مزمن به بیماری گفته می شود که بیش از 3 ماه طول بکشد و بر فعالیت های روزمره کودک تاثیر بگذارد.

انواع بیماری های مزمن در کودکان

1. آسم

آسم یک بیماری التهابی مزمن در ریه ها و مجاری هوایی است (لوله هایی که هوا را به داخل و خارج از ریه ها منتقل می کنند). هنگامی که یک کودک از آسم رنج می برد، لوله های مجاری هوایی او متورم و تحریک می شود، در نتیجه او دچار مشکلات تنفسی می شود. حملات آسم نیاز مراجعه به پزشک و مصرف دوز مناسب دارو دارد. بیشتر کودکان علائم آسم را قبل از 5 سالگی نشان می دهند.

علائم آسم

– خس خس سینه

– سرفه

– تنفس سریع (بطور متناوب)

– برونشیت مزمن

– تنگی نفس و احساس درد در قفسه سینه

– کودک هنگام تغذیه دچار تنگی نفس می شود یا خیلی آهسته غذا می خورد

– کودک تمایل کمی برای دویدن نشان می دهد و زود خسته می شود

بیماری های مزمن در کودکان

بیماری های مزمن در کودکاندرمان آسم

برای درمان آسم ابتدا باید فهمید که چه عواملی باعث حملات آسم در کودک می شود و از آن دوری کرد. در اسرع وقت باید برای درمان آسم اقدام و به پزشک مراجعه کرد. پزشکان داروهایی را تجویز می کنند که به عنوان اسپری استنشاقی نجات یا تسکین دهنده سریع حملات آسم شناخته می شوند. این داروها سریع عمل می کنند، اسپاسم موجود در مجاری هوایی را تسکین می دهند و تنفس را راحت تر می کنند. یکی از این داروهای تسکین دهنده سریع، آلبوترول است که با کمک اسپری های دارای دز تنظیم شده (MDI) یا یک دستگاه نبولایزر تجویز می شود.

– کودک خود را از هرگونه گرد و غباری که ممکن است در محیط اطراف او باشد دور کنید. تختخواب، قفسه کتاب و سایر اسباب بازی های او را تمیز نگه دارید.

– آلودگی هوا یکی دیگر از دلایل آسم است، بنابراین مطمئن شوید که کودک در معرض هوای آلوده قرار ندارد.

– در اطراف کودک سیگار نکشید. استنشاق دود می تواند باعث تحریک ریه و حمله آسم شود.

– کودک را نزدیک شومینه نبرید، دود زیاد باعث تحریک سیستم تنفسی می شود.

2. فیبروز سیستیک

سیستیک فیبروزیس یک اختلال ژنتیکی بسیار حاد ناشی از یک ژن معیوب است و بر ورود و خروج کلرید سدیم (نمک) از سلول های خاص تأثیر می گذارد و در نتیجه منجر به ترشح مخاط چسبنده و شیره های گوارشی غلیظ می شود. این ترشحات ریه را مسدود کرده، نفس کشیدن را برای کودک دشوار می کند، همچنین منجر به عفونت های ریوی می شود و می تواند برای کودک بسیار خطرناک باشد.

علائم فیبروز سیستیک

– اولین و مهم ترین علامت رشد ناکافی است

– سرفه و خس خس

– شور بودن پوست

– اشتهای زیاد و بدون افزایش وزن

– مدفوع چرب و حجیم

درمان فیبروز سیستیک

پزشک در صورت مشاهده علائم فیبروز سیستیک، تست عرق را تجویز می کند. این آزمایش دردناک نیست و بسیار سریع انجام می شود. CF (فیبروز سیستیک) درمان قطعی ندارد، اما برخی از داروها می توانند در بهبود آن کمک کنند. کودک باید به طور مرتب به پزشک مراجعه کند. در هر ویزیت یک نمونه از خلط یا بزاق دهان کودک گرفته می شود تا مشخص شود کدام باکتری عامل عفونت شده است. واکسن هایی مانند سیاه سرفه، آنفولانزا و هیب (هموفیلوس آنفولانزا) می تواند برای مقابله با بیماری های شایع کودک موثر باشد. همچنین می توان هر روز حدود 30 دقیقه از ماساژور مخصوص و جلیقه ویبره برای کودک استفاده کرد یا با ضربات دست به پشت کودک، فیزیوتراپی قفسه سینه برای او انجام داد.

بیماری های مزمن در کودکان

بیماری های مزمن در کودکان3. کم خونی داسی شکل

کم خونی داسی شکل یک اختلال خونی ارثی است که گلبول های قرمز گرد و انعطاف پذیر را به گلبول های هلالی و سفت تبدیل می کند. این سلول های خون قادر به عبور از رگ ها نخواهند بود و انتقال اکسیژن در بدن انجام نمی شود. سلول ها در رگ گیر کرده و باعث درد، آسیب به اعضای بدن و عفونت می شوند. افزون بر آن بر خلاف گلبول های قرمز طبیعی که طول عمر آن ها 120 روز است، سلول های داسی شکل فقط 10 و 20 روز زنده می مانند. در نتیجه بدن در تولید سریع آن ها به مشکل بر می خورد و فرد دچار کم خونی می شود.

علائم کم خونی داسی شکل

– درد ناگهانی در هر قسمتی از بدن که سلول های داسی شکل در آن گیر افتاده اند.

– سلول های داسی شکل گاهی اوقات در طحال جمع می شوند و باعث تورم و بزرگ شدن آن می شوند، این عارضه برای کودک بسیار دردناک است.

– کودکان گاهی از تب، استفراغ و تنفس سریع رنج می برند.

– همچنین در صورتی که سلول های داسی شکل رگی را در مغز مسدود کنند فرد می تواند دچار سکته مغزی شود.

– بحران آپلاستیک باعث توقف تولید گلبول های قرمز خون برای مدت چند روز می شود. این امر منجر به درد حاد قفسه سینه، ذات الریه و تب می شود.

– در مواردی که خون به شبکیه چشم نرسد، مشکلات بینایی بسیاری از جمله کوری بوجود می آید.

درمان کم خونی داسی شکل

هیچ درمان قطعی برای کم خونی داسی شکل وجود ندارد، اما پزشکان می توانند به کاهش درد و جلوگیری از بروز عفونت کمک کنند. درد کم را می توان با مسکن هایی مانند استامینوفن و سایر داروهای ضد التهاب کنترل کرد. در صورت بروز درد شدید، باید به پزشک مراجعه کرد. برای کودکان 2 ماهه تا 5 ساله پنی سیلین روزانه تجویز می شود، همچنین واکسن هایی مانند کونژوگه پنوموکوک یا PCV7 که هر کدام یک بار در 2، 4، 5، 12 و 15 ماهگی کودک به منظور مقابله با باکتری های استرپتوکوک پنومونیه تزریق می شود. واکسن دیگر پنوموواکس یا PPV23 است. واکسن مننگوکوک نیز در 2 سالگی به کودک تزریق می شود تا بدن او نسبت به باکتری موسوم به Neisseria Meningitidis (مننژیت، سپتی سمی) ایمن شود.

بیماری های مزمن در کودکان

بیماری های مزمن در کودکان4. دیابت

دیابت یک بیماری مزمن در کودکان است که یاعث تجمع سطوح ناسالمی از قند در خون می شود. در حالی که دیابت نوع یک در کودکان شایع تر است، در بزرگسالان حدودا 40 ساله دیابت نوع دو بروز می کند. در طی این بیماری، پانکراس (مسئول تولید انسولین است که گلوکز را به سلول های خون منتقل می کند) به درستی عمل نمی کند و باعث تجمع گلوکز در خون می شود.

علائم دیابت

– افزایش تشنگی و تکرر ادرار

– گرسنگی شدید

– کاهش وزن

– خستگی

– تحریک پذیری یا رفتار غیرمعمول

– تاری دید

– عفونت مخمر

درمان دیابت

دیابت بیماری است که به درمان و مراقبت طولانی مدت نیاز دارد. پزشک سطح A1C، کلسترول و عملکرد تیروئید، کبد را بررسی می کند. کودک به نظارت قند خون، انسولین، تغذیه سالم و ورزش نیاز دارد. همان طور که کودک رشد می کند، برنامه درمان دیابت نیز طبق نیاز و شرایط او سازگار می شود.

دیابت نیاز به مراقبت های پزشکی دائمی و درمان کامل دارد. شرایط دیابت برای کودکان سخت است و بسیاری از آن ها نیز درد زیادی را تحمل می کنند. بنابراین لازم است والدین از علائم اولیه بیماری های مزمن اطلاع داشته و با نحوه درمان آن ها آشنا باشند.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات