آپنه خواب چیست؟

0 531

آپنه خواب نوعی اختلال بالقوه و جدی است که با بروز آن، تنفس کودک در طول خواب به طور مکرر قطع می شود.

سه نوع آپنه خواب وجود دارد:

آپنه انسدادی خواب (OSA) که در اثر انسداد ایجاد می شود. آپنه خواب مرکزی که در آن هیچ انسداد وجود ندارد اما مغز نتواند به عضلات برای تنفس سیگنال دهد و نوع سوم آپنه مخلوط که ترکیبی از این دو است. OSA شایع ترین نوع آپنه خواب است.

چه عواملی باعث آپنه انسدادی خواب می شود؟

آپنه انسدادی خواب با هر چیز فیزیکی که می تواند راه هوایی را مسدود کند و باعث شود هوای کافی به ریه ها نرسد، ایجاد می شود. در کودکان، لوزه های بزرگ شده یا آدنوئیدها (غدد موجود در گلو درست در پشت بینی) اغلب از عوامل انسداد هستند. هنگامی که عضلات فرزند شما در شب استراحت می کند، این غده های بزرگ می توانند موقتا رسیدن هوا به ریه های او را مسدود کنند.

لوزه ها و آدنوئیدهای کودک ممکن است به طور طبیعی کمی بزرگ باشد. آپنه خواب بین 3 تا 6 سالگی شایع است، زمانی که لوزه ها و آدنوئیدها در مقایسه با راه های هوایی به سن کودک، در بزرگترین اندازه ی خود قرار دارند. لوزه ها و آدنوئیدها نیز ممکن است در اثر عفونت یا آلرژی بزرگ شوند.

آپنه خواب چیست

آپنه خواب چیستاز دیگر دلایل انسداد راه هوایی می توان اضافه وزن و ویژگی های خاص چهره مانند چانه عقب رفته و شکاف کام را نام برد. كودكان مبتلا به سندرم داون و سایر بیماریهای مادرزادی كه در مجاری هوایی فوقانی اثر گذارند، بیشتر به آپنه خواب مبتلا می شوند. بیش از نیمی از کودکان مبتلا به سندرم داون دچار آپنه انسدادی خواب می شوند.

چگونه می توانم بگویم کودک نوپای من آپنه خواب دارد؟

لیست علائم بیماری OSA طولانی است. مهمترین علائم، خروپف و مشکل در تنفس هنگام خواب است که اغلب با مکث در تنفس مشخص می شود. (در آزمایشگاه خواب ، مکث ده ثانیه یا بیشتر بدون تنفس است.)

بهتر است بدانید که 7 تا 12 درصد کودکان خروپف می کنند اما 1 تا 3 درصد از کودکان مبتلا به آپنه خواب هستند. پزشکان می گویند ممکن است آپنه خواب بدون خروپف وجود داشته باشد.

در صورتی که کودک شما بیشتر اوقات (هم در شب و هم در روز) با دهانش تنفس می کند، اغلب سرفه می کند یا شب را احساس خفگی می کند و اگر هنگام خواب زیاد عرق می کند باید به او مشکوک شوید زیرا ممکن است مبتلا به آپنه خواب باشد.

آپنه خواب چیست

همراه با هر یک از علائم فوق، بیدار شدن از خواب در شب می تواند نشانه ای از آپنه خواب باشد. از آنجا که کودکان مبتلا به آپنه خواب مشکل تنفسی دارند، ممکن است بیشتر اوقات تکان بخورند و از خواب بیدار می شوند تا هوای مورد نیاز خود را برای تنفس دریافت کنند.
اگر فکر می کنید کودک نوپای شما ممکن است دچار آپنه خواب شود، به رفتارهای روزانه او بیشتر دقت کنید. كودكان مبتلا به آپنه اغلب از خواب خوب محروم هستند و بیشتر در معرض تحریک پذیری و سرخوردگی قرار می گیرند. همچنین کودک شما ممکن است در مواقع نامناسب بخوابد زیرا او بسیار خسته است.

کودک مبتلا به آپنه خواب نیز به احتمال زیاد دارای مشکلات سلامتی مرتبط با لوزه یا آدنوئید است. اگر خواب کافی نداشته باشد و هورمونهای رشدی که در شب آزاد می شوند به خوبی عمل نکنند، ممکن است رشد کودک شما کندتر از حد ممکن باشد. همچنین شاید به دلیل عدم تنفس راحت، کالری هایش را بسوزاند و در نتیجه این مساله نیز بر رشد کودک اثر می گذارد. مثل این است که هر شب ماراتن را اجرا کند.

خطرات آپنه خواب چیست؟

بیشتر کودکانی که آپنه خواب دارند علائم خفیفی دارند که به سادگی از آن خارج می شوند. اما آپنه خواب می تواند منجر به بروز مشکلات در رشد، یادگیری و رفتار شود. در موارد شدید ، می تواند باعث مشکلات قلبی و ریوی و فشار خون بالا شود.

آپنه خواب چیستآپنه خواب چیست

اگر کودک نوپای من ممکن است دچار آپنه خواب شود ، چه کاری باید انجام دهم؟

بهترین کار مراجعه به یک متخصص گوش و حلق و بینی است یا اینکه نزد یک متخصص ریه یا خواب بروید.

آزمایشی که برای تشخیص آپنه خواب انجام می شود، پلی مونوگرام نام دارد. این آزمایش امواج مغز، حرکت چشم ها، تنفس و میزان اکسیژن موجود در خون را اندازه گیری می کند، همچنین صدای خروپف و نفس نفس زدن ها را هنگام خواب بررسی می کند.

یک نوع از این آزمایش در یک آزمایشگاه خواب در شرایط استاندارد انجام می شود و نوع دیگر آن یک دستگاه قابل حمل است که می توانید در خانه آن را انجام دهید اما به طور معمول به اندازه ی آزمایشگاه خواب دقیق نیست. هر دوی این روش ها بدون درد هستند.

درمان آپنه خواب

در 90 درصد موارد، برداشتن لوزه ها یا آدنوئیدها برای کودکان انجام می شود. برخی از کودکان مبتلا به آپنه خواب انسدادی نیاز به استفاده از دستگاه CPAP دارند که با دمیدن هوا به داخل بینی از طریق ماسک در هنگام خواب، مجاری هوایی را باز نگه می دارد.

مترجم: نفیسه اسلامبولچی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات