روش های تغذیه نوزاد نارس

0 534

نحوه تغذیه نوزاد نارس

نوزادان نارس معمولا در NICU با روش های مختلفی تغذیه می شوند. روش انتخابی اغلب به سن حاملگی و بررسی سایر بیماری های پزشکی (مانع تغذیه) بستگی دارد. برخی از تکنیک های تغذیه ای ممکن است با رشد نوزاد با هم ترکیب شود:

– شیردهی

بسیاری از نوزادان نارس ممکن است اوایل تولد در تغذیه با شیر مادر با مشکل روبرو شوند، ولی با بستری در NICU ، مهارت این کار را یاد بگیرند و از پس این مشکل بر بیایند.

– تغذیه با شیشه

شما می توانید شیر دوشیده شده مادر یا شیر خشک را در شیشه به نوزاد بدهید. بعضی اوقات حتی در صورت توانایی نوزاد در مک زدن سینه مادر، پزشک توصیه به تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک از طریق شیشه می کند. با این کار شما می توانید دقیقا متوجه مقدار تغذیه نوزاد خود باشید.

– لوله تغذیه

نوزادان نارسی که نمی توانند تغذیه کافی را از طریق شیر مادر یا شیشه دریافت کنند، با لوله تغذیه می شوند. آن ها ممکن است به یک لوله تغذیه نیاز داشته باشند. در این روش یک لوله کوچک از طریق دهان یا بینی نوزاد وارد معده می شود و توسط این لوله مقداری شیر به شکم نوزاد وارد می شود. اغلب به منظور تقویت قدرت مکیدن به نوزادانی که با لوله تغذیه می شوند، پستانک داده می شود.

نحوه تغذیه نوزاد نارس

– تغذیه داخل وریدی (IV)

تغذیه داخل وریدی معمولا برای نوزادان بسیار بیمار یا کوچک استفاده می شود. در این روش مایعات و مواد مغذی مستقیم وارد جریان خون نوزاد می شود.

والدین ممکن است دچار این اشتباه شوند، که کارکنان NICU بیش از حد به نوزادان غذا می دهند یا این که نوزاد سیر است و نیازی به تغذیه اضافه ندارد. به خاطر داشته باشید که نیاز نوزادان نارس نسبت به نوزادان سالم بیشتر است و رشد جبرانی به رشد مغز و بدن آن ها کمک می کند.

نقاط عطف تغذیه نوزادان نارس

متأسفانه، زمان مشخصی برای یادگیری فرآیند تغذیه نوزادان نارس وجود ندارد. این مسئله برای برخی سریع و برای برخی دیگر طولانی می شود. با این حال بیشتر نوزادان در دوران بارداری زیر می توانند کم کم از لوله تغذیه جدا شوند:

– هفته 32 تا 34

بیشتر نوزادان نارس دارای مکش بالغ هستند و قادر به تغییر روش از تغذیه لوله ای به تغذیه با شیشه یا پستان هستند.

– هفته های 35 تا 38.5

حدودا یک هفته و نیم پیش از موعد زایمان، نوزاد باید قادر به مکیدن، بلعیدن و هماهنگی غذا خوردن با تنفس باشد، تا تغذیه کامل او از طریق دهان انجام شود.

نحوه تغذیه نوزاد نارس

در صورتی که نوزاد قبل از هفته 27 متولد شود، مدت زیادی داخل دستگاه ونتیلاتور می ماند. این نوزادان به دلیل NEC (آنتروکولیت نکروزان) یا بیماری های دیگر مدتی قادر به غذا خوردن نبوده یا به مشکلات مزمن تنفسی مبتلا می شوند، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا آن ها روند تغذیه را یاد بگیرند. نوزادان معمولا برای ترخیص از NICU باید از لوله های تغذیه جدا شوند و بتوانند با موفقیت از شیر مادر یا شیشه تغذیه کنند.

چگونه به تغذیه نوزاد نارس خود کمک کنیم

مهم است که از نوزاد بستری در NICU تا زمان یادگیری روند تغذیه حمایت شود. مواردی برای این نوزادان وجود دارد که به روند رشد آن ها کمک می کند:

– توجه به نشانه ها

زمانی که نوزاد انگشت یا پستانک خود را می مکد یا به دنبال تغذیه می گردد، به او شیشه یا سینه دهید. در صورتی که نوزاد ناراحت یا خسته است، تغذیه را متوقف کنید.

– از تغذیه اجباری خودداری کنید

تغذیه نوزادان نارس باید یک تجربه مثبت برای آن ها باشد. به زور غذا دادن می تواند احتمال کراهت دهانی در نوزاد را افزایش دهد (شرایطی که بچه ها هر چیزی در دهان خود مانند بطری را دوست ندارند). در صورت نیاز به نوزاد اجازه دهید تا قبل از اتمام کامل تغذیه استراحت کند، حتی اگر چند میلی لیتر از شیر داخل شیشه باقی مانده باشد.

نحوه تغذیه نوزاد نارس

– از مراقبت کانگورویی استفاده کنید

پژوهش ها نشان داده که تماس پوستی بین مادر و نوزاد مانند دراز کشیدن نوزاد برهنه بر روی قفسه سینه مادر منجر به افزایش سریع وزن نوزاد و شیر مادر می شود. استفاده سایر اعضاء خانواده از این روش نیز در رشد نوزاد تاثیر مثبت دارد.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات