آیا مصرف سرکه سیب در دوران شیردهی بی خطر است؟

0 5,206

مصرف سرکه سیب در دوران شیردهی

بارداری می تواند موجب هوس و میل شدید مادران نسبت به بعضی از غذاها شود. تغذیه مادر در این دوران نقش مهمی در رشد جنین دارد، خوشبختانه از نظر متخصصین تغذیه و پزشکان، مصرف سرکه سیب (ACV) برای مادران باردار بی خطر تلقی می شود.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب نوعی سرکه معروف تخمیر شده از آب سیب است و به طور سنتی در غذاهای آسیایی استفاده می شود. این مایع مقوی در سراسر جهان به منظور تقویت متابولیسم بدن و افزودن طعم ترشی به غذاها از محبوبیت خاصی برخوردار است، سرکه سیب فواید بسیاری برای سلامتی دارد و مادران باردار و شیرده می توانند به میزان متوسط از آن مصرف کنند.

آیا مادران شیرده می توانند سرکه سیب مصرف کنند؟

بله، مادران باردار و شیرده می توانند سرکه سیب را با افزودن آن به رژیم غذایی خود مصرف کنند. با این حال به خاطر داشته باشید که در هنگام شیردهی فقط باید از سرکه سیب پاستوریزه و ارگانیک استفاده کرد، زیرا نوع غیر پاستوریزه آن دارای باکتری های مضر است که می تواند به کودک آسیب برساند و منجر به بیماری های روده شود.

مصرف سرکه سیب در دوران شیردهی

فواید سلامتی مصرف سرکه سیب در دوران شیردهی

در ادامه درمورد فواید سلامتی مصرف سرکه سیب برای مادران شیرده توضیحاتی ارائه شده است:

1. درمان دیابت

سرکه سیب سطح گلوکز خون را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد. اسید استیک موجود در سرکه سیب موجب جلوگیری از هضم کامل کربوهیدرات های پیچیده در بدن می شود و شاخص گلیسمی خون را کاهش می دهد. با مصرف سرکه سیب برخی از آنزیم های گوارشی در بدن غیرفعال می شوند و در نتیجه مهار هضم کربوهیدرات پیچیده موجب کاهش سطح قند خون می شود.

2. درمان مشکلات گوارشی

سرکه سیب به درمان مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست و سوء هاضمه کمک می کند. این مایع مفید باعث هضم مناسب غذا می شود. تنها با مصرف یک قاشق چای خوری سرکه سیب پاستوریزه رقیق شده به همراه غذای خود متوجه تاثیر آن شوید و از مشکلات معده تان جلوگیری کنید. با این حال توجه به این نکته مهم است که زیاده روی در مصرف سرکه سیب می تواند باعث تشدید اسیدیته در افراد مبتلا به ورم معده شود، بنابراین آن را در حد متوسط مصرف کنید.

3. سلامت قلب و عروق

سرکه سیب در بدن موجب تنظیم سطح LDL (کلسترول بد) در خون با جلوگیری از اکسیداسیون آن می شود. به طور کلی سرکه سیب سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد و مانع از بروز انواع بیماری های قلبی می شود.

4. کاهش وزن

سرکه سیب چربی موجود در بدن را می سوزاند و باعث کاهش مناسب وزن در مدت زمان طولانی می شود. هر روز صبح 10 میلی لیتر سرکه سیب مصرف کنید و متوجه تغییر سایز کمر و قسمت های شکم خود شوید. البته این کار تنها راه حل کاهش وزن نیست، برای این منظور ورزش نیز لازم است!

مصرف سرکه سیب در دوران شیردهی

مصرف سرکه سیب در دوران شیردهی

5. درمان ناراحتی معده

اگر به دلیل عفونت های باکتریایی یا هر نوع علت دیگری از معده درد رنج می برید، مقداری سرکه سیب پاستوریزه و رقیق شده می تواند به شما کمک کند و دردتان را برطرف کند. سرکه سیب حاوی پکتین است که موجب تسکین اسپاسم روده می شود و طبیعت آن خاصیت آنتی بیوتیکی دارد. بهتر است یک قاشق غذاخوری از این مایع مقوی را به سالاد خود اضافه کنید.

6. جلوگیری از بروز عفونت های ادراری

از آن جا که سرکه سیب مملو از مواد معدنی و آنزیم های ضد باکتری است، برای درمان و پیشگیری از عفونت ادراری در دوران بارداری از آن استفاده می شود.

7. سلامت پوست

سرکه سیب به عنوان یک درمان خانگی عالی برای اختلالات پوستی پس از بارداری شناخته شده است.

8. درمان مشکلات بینی

در صورتی که از انسداد بینی رنج می برید، باید بدانید که سرکه سیب موجب تسکین گرفتگی بینی می شود. مقداری آب ولرم را با سرکه سیب مخلوط کرده و قبل از خواب بنوشید تا آبریزش و گرفتگی بینی تان برطرف شود.

عوارض جانبی مصرف سرکه سیب در دوران شیردهی

عوارض جانبی سرکه سیب برای مادران شیرده عبارت است از:

1. بیماری های گوارشی

مصرف سرکه سیب غیر پاستوریزه می تواند موجب انتقال باکتری های مضر به شیر مادر و بروز بیماری های مختلف گوارشی شود و در نتیجه به کودک آسیب برساند.

2. کاهش تراکم مواد معدنی

از آن جایی که سرکه سیب بر روی سطح انسولین بدن تأثیر می گذارد، منجر به کاهش سطح پتاسیم و تراکم مواد معدنی بدن می شود. این مشکل می تواند مادر و کودک را تحت تأثیر قرار دهد.

اقدامات احتیاطی در هنگام مصرف سرکه سیب

در ادامه برخی نکات مهم و احتیاط های لازم در مورد مصرف سرکه سیب، به ویژه برای مادران شیرده آورده شده است:

1. سرکه سیب را رقیق کنید

مصرف سرکه سیب در دوران شیردهیمصرف سرکه سیب در دوران شیردهی

سرکه سیب بسیار غلیظ است و توانایی تغییر سطح PH بدن را دارد، رقیق کردن آن از معده درد و مشکلات دستگاه گوارشی جلوگیری می کند.

2. سرکه سیب پاستوریزه مصرف کنید

سرکه سیب پاستوریزه باعث از بین رفتن تمام باکتری های مضر شیر مادر می شود و از اختلالات گوارشی و بیماری کودک جلوگیری می کند. قبل از گنجاندن سرکه سیب در رژیم غذایی خود، در مورد منبع و پاستوریزه بودن آن اطمینان حاصل کنید.

3. سرکه سیب را در حد متوسط مصرف کنید

بهتر است روزانه بیش از یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مصرف نکنید، تا از کاهش سطح پتاسیم و تضعیف تراکم معدنی بدن تان پیشگیری کنید. در صورت امکان از مصرف هر روز آن خودداری کنید.

4. بعد از مصرف سرکه سیب دهان خود را بشویید

بهتر است پس از مصرف سرکه سیب بدون در نظر گرفتن غلظت آن، دهان خود را بشویید تا مینای دندان تان آسیب نبیند.

5. سرکه سیب می تواند باعث سوختگی پوست شود

سرکه سیب به دلیل خاصیت اسیدیته بالا ممکن است در صورت استفاده و تماس زیاد منجر به سوختگی پوست شود. اگر قصد لایه برداری و پاکسازی پوست خود را دارید، حتما نوع پاستوریزه و موضعی سرکه سیب را تهیه کرده و برای رسیدن به بهترین نتیجه در حد متوسط از آن استفاده کنید.

دستور العمل های ساده سرکه سیب برای مادران شیرده

در ادامه برخی از دستورالعمل های قدیمی (و جدید) با سرکه سیب برای مادران شیرده ارائه شده است. این ترکیبات خوشمزه و مورد پسند شما خواهد بود!

1. عسل با سرکه سیب

سالیان زیادی است که این معجون سنتی برای سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستورالعمل را در خانه امتحان کرده و از آن لذت ببرید.

مواد مورد نیاز:

عسل خام

اب

آب لیمو

فلفل قرمز

یخ

مصرف سرکه سیب در دوران شیردهیروش تهیه

آب را درون یک لیوان بریزید و مواد را به آن اضافه کنید. ترکیب را کاملا مخلوط کرده و با افزودن تکه های یخ (اختیاری) آن را میل کنید. این معجون روشی عالی برای سم زدایی از بدن است.

2. چای گیاهی سرکه سیب

اگر عاشق نوشیدن چای هستید، این دستور برای تان عالی است.

مواد مورد نیاز:

چای سبز

ورقه های زنجبیل

دارچین

آب لیمو

عسل

سرکه سیب

مصرف سرکه سیب در دوران شیردهیروش تهیه

چای سبز را آماده کنید و کنار بگذارید. آن را در یک فنجان صاف کرده و با مواد دیگر مخلوط کنید. نوشیدنی مقوی شما آماده است.

3. سس سالاد با سرکه سیب

برای داشتن طعمی متفاوت این سس سالاد خوشمزه تهیه شده با سرکه سیب را امتحان کنید. این چاشنی باعث می شود سالاد شما فوق العاده شود!

مواد مورد نیاز:

سرکه سیب

آب لیمو

نمک

فلفل

فلفل قرمز

روغن زیتون

مصرف سرکه سیب در دوران شیردهیمصرف سرکه سیب در دوران شیردهی

روش تهیه

همه مواد (از جمله فلفل قرمز و آب لیمو) را در یک ظرف کوچک مخلوط کرده و مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا مواد به خورد هم برود و حل شود، سپس با نمک و فلفل آن را مزه دار کنید. سس را در ظرف محکم و محفوظ از هوا نگهداری کرده و برای تهیه سالاد از آن استفاده کنید.

سرکه سیب یک روش عالی برای طعم دار کردن غذا و تقویت سلامتی است. این مایع مقوی را با دستورالعمل های ارائه شده امتحان کنید، اقدامات احتیاطی را به خاطر بسپارید و برای بهره بردن از مزایای سرکه سیب در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

مترجم: محدثه محمدی

1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات