عدم تحمل لاکتوز در نوزادان

1 506

عدم تحمل لاکتوز چیست؟

عدم تحمل لاکتوز به معنی عدم توانایی سیستم گوارش در هضم و جذب لاکتاز است. لاکتاز، آنزیم مورد نیاز برای هضم لاکتوز (قند شیر گاو و سایر فرآورده های لبنی) می باشد. در اثر این عارضه، لاکتوز هضم نشده در روده باقی می ماند و باعث بروز مشکلات گوارشی می شود. عدم تحمل لاکتوز معمولاً آزاردهنده‌ است اما خطرناک نیست.

عدم تحمل لاکتوز در بین کودکان و بزرگسالان به ویژه در بین گروه های قومی و نژادی خاص بسیار شایع است. در ایالت متحده بین 30 تا 50 ملیون نفر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند. آمریکایی آسیایی ها، آفریقایی آمریکایی ها، اسپانیایی ها، یهودی ها و بومیان آمریکایی بیشتر از افرادی که دارای نژاد اروپای شمالی هستند دچار عدم تحمل لاکتوز می شوند.

علائم ابتلای نوزاد به عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز در نوزادان خیلی شایع نیست. به دلیل این که تقریباً همه نوزادان با وجود آنزیم لاکتاز در روده خود متولد می شوند و این آنزیم به آن ها امکان هضم شیر مادر را می دهد.

عدم تحمل لاکتوز در نوزادان

عدم تحمل لاکتوز در نوزادانگاهی اوقات، نوزادان به یکی از این دلایل دچار عدم تحمل لاکتوز می شوند:

– اختلال ژنتیکی:

کم پیش می آید که نوزاد با عدم تحمل لاکتوز در اثر نبود لاکتاز متولد شود. ژن این بیماری باید از هر دو پدر و مادر به نوزاد منتقل شود. نوزادی که به طور مادرزادی به عدم تحمل لاکتوز مبتلا است، از زمان تولد به اسهال شدید دچار خواهد بود و قادر به تحمل لاکتوز موجود در شیر مادر یا شیر خشک تهیه ‌شده از شیر گاو نمی باشد. او به یک شیر خشک مخصوص فاقد لاکتوز نیاز خواهد داشت.

– نوزادان نارس:

گاهی اوقات نوزادانی که زود متولد می‌‌شوند، نمی‌‌توانند مقادیر کافی آنزیم لاکتاز تولید کنند. علائم این بیماری در نوزاد کمی بعد از تولد آشکار می شود، بیشتر نوزادان نارس می توانند شیر مادر و شیر خشک حاوی لاکتوز را مصرف کنند.

– عفونت ویروسی یا بیماری:

اگر نوزاد اسهال شدید داشته باشد، ممکن است بدن او به طور موقت قادر به تولید لاکتاز نباشد و علائم عدم تحمل لاکتوز را برای یک یا دو هفته تا بهبودی کامل روده داشته باشد.

– بیماری سلیاک:

بیماری سلیاک باعث التهاب روده می شود و هنگامی که نوزاد در حدود 6 ماهگی شروع به خوردن غذاهای حاوی گلوتن می کند، علائم عدم تحمل لاکتوز را بروز می دهد. علائم سیلیاک شامل اسهال، کم اشتهایی، دل درد و کاهش وزن است. این نوع عدم تحمل لاکتوز با درمان بیماری سلیاک زمینه ای از بین می رود.

علائم عدم تحمل لاکتوز در نوزادان

اگر نوزاد شما مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باشد، او ممکن است این علائم را سی دقیقه تا دو ساعت پس از خوردن شیر مادر یا فراورده‌های لبنی مانند پنیر یا ماست بروز دهد. به خاطر داشته باشید که نوزادان نباید تا قبل از یک سالگی شیر گاو بخورند.

– اسهال

– دل درد

– نفخ

– گاز معده

بعضی از افراد که مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستند، می‌توانند مقدار کمی از فرآورده های لبنی را بدون بروز علائم بیماری مصرف کنند، اما افراد دیگر مبتلا به این عارضه با هر بار خوردن غذای حاوی مقدار کمی لاکتوز دچار مشکلات گوارشی می‌شوند.

عدم تحمل لاکتوز در نوزادان

نحوه تشخیص عدم تحمل لاکتوز در نوزادان

اگر احتمال می دهید نوزادتان علائم عدم تحمل لاکتوز را دارد، با پزشک او صحبت کنید. پزشک با پرسیدن سؤالاتی در مورد علائم نوزاد در تشخیص و درمان بیماری به شما کمک خواهد کرد.

برای تشخیص مشکل نوزاد پزشک ممکن است این اقدامات را انجام دهد:

– توصیه به حذف منابع لاکتوز: برای تشخیص علائم عدم تحمل لاکتوز به مدت چند هفته تمام منابع لاکتوزاز رژیم غذایی نوزاد حذف شود.

– آزمایش عدم تحمل لاکتوز: این تست میزان قند خون نوزاد را قبل و بعد از نوشیدن محلول لاکتوز اندازه می گیرد.

– آزمایش مدفوع: این تست میزان اسید موجود در مدفوع نوزاد را اندازه می‌گیرد و مشکل جذب لاکتوز یا سایر اسیدهای چرب را در نمونه‌ی مدفوع تشخیص می دهد .

– مراجعه به متخصص گوارش: در صورتی که علائم عدم تحمل لاکتوز نوزاد همچنان ادامه داشت ، به متخصص گوارش برای ارزیابی بیشتر مراجعه کنید.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات