8 مورد که می تواند شیر مادر را تحت تأثیر قرار دهد – بخش اول

0 369

دلیل کاهش شیر مادر

داروهای گیاهی، آلرژی و ادویه ها از عوامل موثر در تولید شیرمادر محسوب می شوند.

اگر مادر شیرده هستید، احتمالا متوجه شده اید که شیردهی می تواند گیج کننده و کمی دشوار باشد. در آغوش گرفتن صحیح نوزاد کار پر استرسی است، اما همچنان بحث کمبود شیر از نگرانی های مادران است.

تولید، ذخیره و افزایش میزان شیرمادر از اصول مهم در موفقیت شیردهی است. مادران معمولاً درک صحیحی از این موضوع ندارند و سوالاتی از قبیل این که آیا شیر آن ها برای فرزندشان کافی است کاملا طبیعی است.

خبر خوب این است که شیر مادر از طریق ایجاد ارتباط عاطفی و تماس مکرر پوست با پوست با نوزادان افزایش می یابد. درک برخی از عوامل، می تواند بر توانایی تولید کافی این طلای مایع کمک کند. در این مطلب هشت مورد از مهم ترین دلایل مربوط به کاهش تولید شیر مادر آورده شده است:

دلیل کاهش شیر مادر

1. داروهای آلرژی و سرماخوردگی:

سودوافدرین، یک ماده رایج در بسیاری از داروهای ضد آلرژی و سرماخوردگی است که می تواند تولید شیر مادر را کاهش دهد. این خبر خوبی برای مادران شیردهی که از آلرژی های فصلی شدید رنج می برند نیست، اما دوز مشخصی از این دارو بر تولید شیر مادر تأثیر نمی گذارد. بنابراین گرچه باید در چند هفته اول پس از زایمان از مصرف سودوافدرین اجتناب کرد، اما بعداً می توان آن را مصرف کرد بدون این که خطر زیادی برای تولید شیر داشته باشد.

2. خون ریزی پس از زایمان:

خون ریزی بعد از تولد نوزاد یک تجربه ترسناک است و مطمئناً باید بدانید این امر همچنین می تواند بر شیردهی مادر تاثیر بگذارد. اساساً، این تفکر وجود دارد که زایمان سخت و پر استرس که در طی آن مادر خون زیادی را از دست داده، می تواند لاکتوژنسیز یا فرآیند تولید شیر را مهار کند. خون ریزی می تواند بر زمان و میزان تولید شیر فرد تأثیر بگذارد، به خصوص اگر باعث جدا شدن مادر از نوزاد شود.

اما دلسرد نشوید: مادران به محض به دست آوردن انرژی، می توانند به طور مکرر شیردهی داشته باشند و به بدن اطلاع دهند که در واقع نوزادی وجود دارد که باید تغذیه شود. دوشیدن شیر همچنین می تواند به افزایش شیر مادر بعد از خون ریزی کمک کند.

دلیل کاهش شیر مادر

دلیل کاهش شیر مادر3. تیروئید کم کار:

کم کاری تیروئید می تواند در تولید شیر اختلال ایجاد کند. تیروئید به تنظیم پرولاکتین و اکسی توسین، دو هورمون اصلی که در شیردهی دخیل هستند کمک می کند، اگرچه پژوهش ها در مورد تأثیر دقیق تیروئید بر شیر مادر کم است. اگر می دانید نوزاد شما به اندازه کافی شیر مادر دریافت نمی کند، یکی از اولین کارهایی که باید انجام داد، مراجعه به پزشک و پس از آن انجام آزمایشات به منظور بررسی تیروئید است. ورم و التهاب غده تیروئید پس از زایمان، در سال اول 4 تا 9 درصد زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. این وضعیت در نهایت می تواند باعث کم کاری تیروئید شود، بنابراین مهم است که به عنوان یک مادر از شرایط تیروئید آگاه باشید.

4. گیاهان و ادویه های خاص:

احتمالاً در مورد گیاهان شیر آور مانند شنبلیله که می تواند به القا، حفظ و افزایش شیر کمک کند، شنیده اید. همچنین تعداد کمی گیاهان و ادویه جات وجود دارند که می توانند میزان شیر را کاهش دهند. گفته می شود که مریم گلی، نعناع فلفلی، پونه کوهی، بادرنجبویه، جعفری و آویشن وقتی به مقدار زیاد مصرف شود باعث کاهش جریان شیر در دوران شیردهی شوند. اما نگران نباشید، اگر مقدار زیادی از آن ها را مصرف نکرده اید، احتمالاً مشکل خاصی برای تان پیش نخواهد آمد. هنوز هم می توانید با این ادویه ها آشپزی کنید یا از آن ها به روش های مفید دیگر در خانه استفاده کنید. با این حال، اگر از مصرف کنندگان روغن های اساسی (اسانس) هستید، ممکن است بخواهید درباره برخی روغن های ساخته شده با این گیاهان تحقیقات بیشتری انجام دهید تا بفهمید این مواد چگونه می توانند بر شیردهی تأثیر بگذارند.

ادامه مطلب :

8 مورد که می تواند شیر مادر را تحت تأثیر قرار دهد – بخش دوم

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات