شیردهی نوزاد مبتلا به سندرم داون – بخش دوم

0 324

شیردهی نوزاد مبتلا به سندرم داون – بخش اول

نکاتی برای موفقیت در شیردهی نوزادان مبتلا به سندرم داون

شیر دادن به نوزاد با نیازهای ویژه به صبر و تلاش بیشتری نیاز دارد. نوزاد شما ممکن است از همان ابتدا سینه را بگیرد یا شما را با چالش هایی روبرو کند.

اما شما مجبور نیستید به تنهایی از عهده این چالش ها بر بیایید. با کارشناسان شیردهی برای حل مشکل خود مشورت کنید و بدانید که در هر صورت فرزند شما گرسنه نخواهد ماند. نوزاد چه از شیر مادر، شیر خشک یا هر دو تغذیه کند، نیاز غذایی خود را دریافت می کند.

موارد زیر را هنگام شیردهی به نوزاد مبتلا به سندرم داون به خاطر داشته باشید:

– محافظ نوک پستان می تواند شیردهی را برای نوزاد راحت تر کند

اگر نوزاد در بستن دهان یا گرفتن پستان مشکل دارد، در مورد استفاده از محافظ نوک پستان با پزشک یا مشاور شیردهی مشورت کنید.

– نوزادان مبتلا به سندرم داون ممکن است در طول تغذیه سریع خسته شوند

شاید لازم باشد نوزاد خود را برای شیر خوردن از خواب بیدار کنید (در شبانه روز حداقل 8 تا 12 مرتبه تغذیه با شیر مادر برای نوزادان توصیه می شود) تا از سیر شدن او مطمئن شوید. اگر نوزاد هنگام خوردن شیر، خواب است، سعی کنید او را با نوازش آرام یا تماس پوست با پوست از خواب بیدار کنید. همچنین می توانید زمان شیردهی را کوتاه تر و دفعات آن را بیشتر کنید.

– نوزاد در حین تغذیه با شیر به حمایت بیشتری احتیاج دارد

شما ممکن است برای راحتی نوزاد مجبور شوید موقعیت های مختلف شیردهی را امتحان کنید و در صورت لزوم از بدن، سر و فک او حمایت کنید. همچنین ممکن است برای نگه داشتن پستان خود به یک دست آزاد نیاز داشته باشید. در ابتدای کار یک بالش تخت یا بالش شیردهی می تواند برای شما مفید باشد.

نوزاد مبتلا به سندرم داون

– قبل از شیردهی نوزاد را آرام کنید

نوزاد ممکن است در هنگام شیرخوردن، کمر و گردن خود را خم کند. برای کمک به آرامش و راحتی بیشتر او را قبل از شیردهی قنداق کرده یا وضعیت شیردهی را تغییر دهید.

– ممکن است نوزاد از هماهنگی لازم برای شیر خوردن برخوردار نباشد و دچار مشکل شود

اگر نوزاد هنگام مکیدن، بلعیدن و نفس کشیدن احساس خفگی می کند، شیردهی را در حالت ایستاده و عمودی امتحان کنید.

– شاید نتوانید زمان گرسنگی نوزاد را تشخیص دهید

علائم گرسنگی نوزادان مبتلا به سندرم داون ممکن است قابل تشخیص نباشد. در ابتدای کار سعی کنید نوزاد را بیدار نگه داشته و هر ساعت او را تشویق به شیر خوردن کنید.

در صورتی که فرآیند شیردهی بدون مشکل پیش نرفت و نوزاد شیر خودن را یاد نگرفت، نا امید نشوید. شما باید بدانید که این مسئله حتی برای نوزادان سالم نیز کاملا طبیعی است. در صورت نیاز حتما از کارشناس مرکز بهداشت یا مشاور شیردهی کمک بگیرید.

روش های اطمینان از تغذیه کافی نوزاد با شیر مادر

توانایی مکیدن در نوزادان خواب آلود ضعیف است و ممکن است آن ها در هر وعده شیردهی تغذیه کامل دریافت نکنند. مراقب علائم تغذیه کافی نوزاد باشید. شما همچنین می توانید با در نظر گرفتن نکات زیر به شیر خوردن بهتر نوزاد کمک کنید:

– به تعداد پوشک های خیس نوزاد خود توجه کنید، اگر شیر شما کافی باشد، نوزاد باید در شبانه روز حداقل 6 پوشک مرطوب داشته باشد.

– قبل از شروع شیردهی، کمی از شیر خود را بدوشید تا شیر شما در زمان تغذیه نوزاد جاری و آماده باشد.

– تحت نظر پزشک متخصص کودکان وزن نوزاد را پیگیری کرده و از رشد مناسب نوزاد رشد مطمئن شوید. به خاطر داشته باشید که روند وزن گیری نوزادان مبتلا به سندرم داون، حتی با استفاده از شیر خشک نیز کندتر است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) برای نوزادان با این شرایط نمودارهای رشد ویژه ارائه کرده اند.

– در هر وعده شیردهی، سعی کنید نوزاد تا حد امکان بیدار بماند و پستان تان را مک بزند.

– حالت شیردهی را تغییر دهید. اگر نوزاد به مک زدن یک پستان علاقه دارد، سعی کنید او را با هر دو پستان تغذیه کنید.

– پزشک کودکان ممکن است برای اطمینان از دریافت تغذیه مورد نیاز نوزاد، مصرف مکمل را توصیه کند. شاید لازم باشد شما از وسایل کمک شیردهی استفاده کنید یا بعد از هر وعده شیردهی یک شیشه از شیر مادر یا شیرخشک مخصوص برای شیرخوار تهیه کنید.

نوزاد مبتلا به سندرم داون

تامین شیر مادر

شیر مادر یک منبع تغذیه ای مهم برای نوزادان است. تامین کافی شیر مادر کمک می کند تا نوزاد از این طریق سیر شود. مقدار زیاد شیر همچنین امکان دوشیدن شیر اضافی برای استفاده به عنوان غذای کمکی نوزاد را فراهم می کند.

به جز در موارد نادر کمبود واقعی شیر، میزان شیر تولید شده در بدن مادر، نیاز و تقاضای نوزاد را تامین می کند. هرچه نوزاد بیشتر شیر بخورد، تولید شیر مادر نیز بیشتر می شود. تماس پوست به پوست و دفعات زیاد شیر خوردن نوزاد می تواند باعث تحریک تولید شیر شود.

دوشیدن شیر برای نوزاد مبتلا به سندرم داون

در صورتی که فرآیند شیردهی نوزاد خوب پیش نمی رود، ادامه تلاش می تواند دشوار و استرس زا باشد. برخی از نوزادان مبتلا به سندرم داون به دلیل ضعف عضلانی یا سایر مشکلات جسمی قادر به شیر خوردن نیستد و به سختی می توانند سینه مادر را بگیرند. اما از آن جا که شیر مادر برای نوزاد فواید بسیاری دارد، شاید بخواهید آن را از راهی دیگر تامین کنید.

دوشیدن شیر، راهی عالی برای بهره مندی از مزایای شیر مادر است، حتی اگر نوزاد قادر به تغذیه مستقیم از شیر مادر نباشد. با وجود این که شیردوش های دستی راحت و ارزان هستند، ولی در صورتی که منحصرا شیر خود را می دوشید، می توانید یک شیردوش برقی با کیفیت بالا تهیه کنید.

استفاده از شیردوش برقی بهترین روش تخلیه همزمان هر دو سینه و تحریک آن ها برای تولید شیر است. سعی کنید هر سه ساعت شیر خود را بدوشید تا تولید شیر شما حفظ شود.

خلاصه مطلب

آگاهی از ابتلای فرزندتان به سندرم داون می تواند ناراحت کننده و دلهره آور باشد. ترس یا واکنش منفی در این شرایط طبیعی است، احساس گناه نکنید، به خودتان زمان بدهید و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

پس از پذیرش شرایط و یادگیری تغذیه نوزاد سندرم داون، توجه به این نکته مهم است که شیردهی یکی از راه های عالی برقراری ارتباط عاطفی به حساب می آید و نوزاد را از مزایای سلامتی شیر مادر بهره مند می کند. شما در طول این مسیر ممکن است با چالش هایی روبرو شوید، اما با صبر، گذشت زمان، تشویق و حمایت به هدف تان خواهید رسید و این راه برای تان هموار خواهد شد.

شیردهی نوزاد مبتلا به سندرم داون – بخش اول

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای سئو پارسی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات