شیردهی نوزاد مبتلا به سندرم داون – بخش اول

0 188

پذیرش داشتن فرزندی مبتلا به سندرم داون می تواند طاقت فرسا و دشوار باشد. شما ممکن است احساسات متفاوتی را تجربه کرده و سوالات زیادی داشته باشید. شیردهی نوزاد سندرم داون با این وضعیت از مهم ترین مسائلی است که ذهن والدین را درگیر می کند و باید در مورد آن آطلاعات کافی کسب کرد.

نوزادان مبتلا به سندرم داون اغلب دارای ویژگی های جسمی هستند که می تواند شیردهی را برای آن ها چالش برانگیز کند. با این حال با صبر و پشتکار، بسیاری از آن ها می توانند با موفقیت از شیر مادر تغذیه کنند.

فواید شیردهی نوزاد مبتلا به سندرم داون

سندرم داون (تریزومی 21) یکی از شایع ترین ناهنجاری های بدو تولد است و در آمریکا از هر 700 نوزاد، 1 مورد را درگیر می کند. این اتفاق زمانی می افتد که جنین در طی رشد، یک نسخه اضافی از کروموزوم 21 را دریافت کند. این کروموزوم اضافی بر رشد مغز و بدن اثر گذاشته و در نهایت منجر به چالش های جسمی و روحی می شود.

تغذیه با شیر مادر مزایای زیادی برای نوزادان و مادران آن ها دارد. نوزادان مبتلا به سندرم داون نیز به اندازه یا حتی بیشتر از نوزادان سالم می توانند از مزایای شیر مادر بهره مند شوند. برخی از اثرات مثبت شیردهی نوزاد مبتلا به سندرم داون عبارت است از:

– احساس قدرت: شما ممکن است با وجود نوزادی با مشکل سلامتی، احساس درماندگی کنید. اما تغذیه با شیر مادر یا ارائه شیر دوشیده شده مادر (اگر نوزاد قادر به مکیدن شیر نباشد) می تواند فرصتی برای نقش موثر شما در سلامت فرزند خود فراهم آورد. برخی از والدین با این کار احساس مفید بودن و قدرت می کنند.

– هضم بهتر: هضم شیر مادر نسبت به شیر خشک آسان تر است، به همین دلیل شیر مادر به ویژه برای نوزادان سندرم داون مبتلا به مشکلات سیستم گوارشی (GI) مفید است.

– تقویت سیستم ایمنی: نوزادان مبتلا به سندرم داون ممکن است بیماری های دیگری نیز داشته باشند و احتمالا بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند. شیر مادر به دلیل داشتن آنتی بادی های محافظ و خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی می تواند به جلوگیری از عفونت گوش و بیماری های تنفسی کمک کند.

شیردهی نوزاد سندرم داون

– تماس فیزیکی: شیردهی نوزاد مبتلا به سندرم داون در طول شبانه روز باعث برقراری تماس نزدیک با او می شود. ارتباط نزدیک و محبت برای رشد جسمی و عاطفی نوزاد ضروری است.

– تقویت پیوند عاطفی: تغذیه نوزاد مبتلا به سندرم داون با شیر مادر باعث برقراری تماس فیزیکی و پیوند عاطفی می شود. شیردهی به شما کمک می کند تا بر احساسات منفی و گیج کننده در مورد این بیماری غلبه کنید.

– تقویت ماهیچه های صورت: شیردهی همچنین می تواند به ایجاد هماهنگی و تقویت عضلات صورت نوزاد مبتلا به سندرم داون کمک کند، این امر برای تکامل و رشد گفتاری نیز حیاتی است.

شروع شیردهی نوزاد مبتلا به سندرم داون

بسیاری از نوزادان مبتلا به سندرم داون دچار ضعف عضلانی هستند، ولی با این وجود به خوبی می توانند از شیر مادر خود تغذیه کنند. برخی دیگر ممکن است به دلیل ضعف تونوس عضلانی، عدم هماهنگی زبان با دهان یا بیرون زدگی زبان دچار مشکلاتی شوند.

حتی با وجود مشکلات نوزادان مبتلا به سندرم داون در آغاز شیردهی، می توان تا حد زیای با گذشت زمان و حمایت از آن ها کمک کرد تا بتوانند به خوبی از شیر مادر تغذیه کنند.

به فرزند خود فرصت دهید تا به تدریج آموزش های لازم برای تغذیه با شیر مادر را یاد بگیرد و از پس این مشکل بر بیاید. نوزادان مبتلا به سندرم داون ممکن است چندین هفته طول بکشد تا سینه مادر را بگیرند.

از آن جا که روند یادگیری در ابتدا ممکن است کمی طولانی شود، مهم است که شیردهی نوزاد در اسرع وقت پس از تولد انجام شود. نوزاد را گاهی (هر یک تا دو ساعت) روی سینه خود قرار داده و زمانی را برای تماس پوست به پوست صرف کنید. شما باید نوزاد را به گرفتن سینه تشویق کنید.

اولین باری که می خواهید به نوزاد خود شیر بدهید، از یک مشاور شیردهی برای یادگیری تکنیک های لازم کمک بگیرید. با این که دوران بارداری برای ملاقات با یک مشاور شیردهی زود به نظر می رسد، ولی در صورتی که (قبل از زایمان) از ابتلای فرزندتان به سندرم داون مطلع هستید، در اواخر بارداری با کارشناسان ارتباط گرفته و اطلاعات و مهارت های کافی را کسب کنید.

مشاور شیردهی می تواند به شما کمک کند تا مشکلات را پیش بینی کرده و اصول و روش های شیردهی صحیح را بیاموزید. بر اساس یک پژوهش در سال 2012، مادران نوزادان مبتلا به سندرم داون در صورت حمایت حرفه ای می توانند شیردهی موفقی داشته باشند.

سایر اعضای تیم مراقبت های بهداشتی مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتار درمانی نیز می توانند به تغذیه بهتر و موفقیت آمیز نوزاد کمک کنند. پس از تولد نوزاد در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

شیردهی نوزاد مبتلا به سندرم داون – بخش دوم

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات