شیردهی مادران مبتلا به کرونا COVID-19 – بخش اول

0 251

شیردهی در کرونا

پیش زمینه

در اولین گزارش کشور چین در خصوص مادران مبتلا به عفونت ، توصیه شد تا مادر از هرگونه تماس بدنی یا شیردهی به نوزاد خود، خودداری کند. در حال حاضر مهم ترین جوامع بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) و یونیسف (UNICEF) مادران را تشویق می کنند تا با رعایت اصول بهداشتی با نوزاد خود تماس بدنی داشته باشند و شیردهی را نیز انجام دهند. سازمان های درمانی در مواردی که شرایط سلامت عمومی مادر مانع شیردهی مستقیم یا منجر به جدا شدن از نوزاد شود، دوشیدن شیر را توصیه می کنند.

روش ها

یک سری مطالعه موردی درباره نوزاد مادران مبتلا به عفونت COVID-19 از 14 مارس تا 14 آوریل 2020 انجام شده است. مادران و نوزادان به مدت یک دوره متوسط 1.8 ماه متوالی تحت نظر قرار گرفتند.

نتایج

از 22 مادر، 20 نفر (9/90 درصد) ترجیح دادند شیر خود را به نوزادشان بدهند. اقدامات به موقع و تماس بدنی نوزاد با مادر در اتاق زایمان انجام شد. 82 درصد از نوزاد مادران مبتلا به COVID-19 پس از یک ماه از شیر مادر خود تغذیه شدند. شش نوزاد (5/37 درصد) تا زمان تغذیه انحصاری با شیر مادر به مکمل موقتی نیاز پیدا کردند. در طی دوره درمان، عارضه عمده ای به وجود نیامد و هیچ نوزادی در دوران شیردهی آلوده نشد.

شیردهی در کرونا

شیردهی در کرونانتیجه گیری

تجربه نشان می دهد مادران مبتلا به کوید 19 می توانند نوزاد خود را با رعایت اصول بهداشتی، شیر بدهند. تکمیل تغذیه نوزاد با شیر مادر، شیرخشک یا شیر اهدایی تا زمان بهبودی مادر امکان پذیر است.

زمینه

کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی-2 (SAR- CoV-2) جزء ویروس های RNA دار است که منجر به بیماری کوید 2019 (COVID-19) می شود. اولین مورد COVID-19 در 31 دسامبر 2019 گزارش شد و تا به امروز بیش از میلیون ها نفر در سراسر جهان تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته اند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) شیر مادر را به عنوان تغذیه ای ایده آل برای نوزادان اعلام کرده، زیرا حاوی پادتن هایی است که به محافظت از نوزاد در برابر بسیاری از بیماری های شایع و عفونت ها کمک می کند. شیر مادر کلیه انرژی و مواد مغذی مورد نیاز نوزاد را برای ماه های اول زندگی تأمین می کند.

سازمان بهداشت جهانی از 18 مارس سال 2020، توصیه می کند که زنان مبتلا به COVID-19 در صورت تمایل می توانند نوزادشان را از شیر خود تغذیه کنند. WHO همچنین زنان را به رعایت اصول و اقدامات احتیاطی خاص شیردهی ترغیب می کند.

در حال حاضر قطعیت این نظریه که ویروس کرونا از طریق شیر مادر قابل انتقال است، مشخص نیست. درک ما از انتقال ویروس محدود است و بر اساس چند گزارش هیچ اثری از ویروس در شیر مادر پیدا نشده است.

همچنین در مقالات مدیریت شیردهی در مورد بیماران مبتلا به COVID-19 اختلاف نظر وجود دارد، وانگ و همکارانش شیردهی را برای مادران مشکوک یا درمان نشده یا مادرانی که در حال مصرف داروی لوپیناویر/ ریتوناویر هستند، توصیه نمی کنند. افزون بر این لازم است که نوزادان مشکوک یا مبتلا به عفونت SARS-CoV-2 قرنطینه شوند. از طرف دیگر اتحادیه جوامع اروپایی نوزادان و پری ناتال توصیه می کنند که شیردهی مستقیم تحت اقدامات دقیق کنترل عفونت در مادران بدون علامت کووید-19 انجام شود، اما در هنگام ابتلای مادر به نوع حاد بیماری، نوزاد باید به طور جداگانه از شیر تازه دوشیده شده تغذیه شود.

پرونده گروهی از نوزادانی که از مادران مبتلا به COVID-19 تغذیه می شدند بررسی شده؛ در این مطلب مدیریت مادر و نوزاد در دوران شیردهی آمده است.

شیردهی در کرونا

روش ها

طبق این مطالعه موردی 23 مادر مبتلا به COVID-19 پس از زایمان از 14 مارس تا 14 آوریل 2020 تحت نظر قرار گرفتند. این پژوهش توسط کمیته اخلاقی تحقیقاتی دانشکده پزشکی Puerta de Hierro تأیید و رضایت آگاهانه از همه بیماران گرفته شد.

هدف از این مطالعه توصیف انواع روش های شیردهی مادران مبتلا به COVID-19 ، شناسایی مشکلات جانبی و ارزیابی خطر عفونت در نوزادان بود.

داده ها از سوابق پزشکی و با استفاده از آمارگیری تلفنی به دست آمده، مواردی از جمله: سن مادر، سن بارداری، زمان عفونت مادر (قبل یا بعد از زایمان)، علائم یا ذات الریه، نوع زایمان، داروهای مصرفی، آزمایش واکنش زنجیره ای پلی مراز رونویسی معکوس نوزادان (RT PCR) ،شروع به موقع شیردهی، تماس پوست با پوست، نوع تغذیه، عوارض شیردهی، پیگیری، عفونت نوزاد و افزایش وزن.

پروتکل های درمان کووید-19 در بیمارستان عبارتند از:

الف) پروتکل یک: درمان عمدتا حمایتی.

ب) پروتکل 2: هیدروکسی کلروکین 400 میلی گرم / 12 ساعت به مدت 1 روز، 200 میلی گرم / 12 ساعت به مدت 5 روز+ آزیترومایسین 500 میلی گرم تا 5 روز.

ج) پروتکل 3 برای بیماران باردار: پروتکل 1 به مدت 5 تا 14 روز+ داروناویر (800 میلی گرم) + ریتوناویر (100 میلی گرم) روزانه

د) پروتکل 4 در دوره نقاهت پس از زایمان: پروتکل 1 به مدت 5 تا 14 روز+ لوپیناویر (400 میلی گرم) + ریتوناویر (100 میلی گرم) روزانه.

ادامه مطلب: شیردهی مادران مبتلا به کرونا COVID-19 – بخش دوم

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات