درمان عدم تحمل لاکتوز در نوزادان

0 1,102

درمان عدم تحمل لاکتوز در نوزادان به علت بیماری و شدت علائم آن بستگی دارد، برخی از روش های درمانی آن شامل موارد زیر می باشد:

تغییرات رژیم غذایی:

در صورتی که نوزاد به عدم تحمل لاکتوز مبتلا باشد، می توان با حذف شیر و سایر محصولات لبنی از رژیم غذایی او، علائم بیماری را کاهش داد. اگر نوزاد شیرخشک مصرف می کند، می توان شیر بدون لاکتوز را برای او جایگزین کرد. وقتی نوزاد شروع به خوردن غذای کمکی و جامد کرد، شما می توانید فراورده های لبنی را از رژیم غذایی او کاهش دهید یا حذف کنید. فراورده های لبنی بدون لاکتوز در تمام فروشگاه های مواد غذایی موجود و در دسترس است.

مکمل های آنزیم لاکتاز:

متخصص اطفال ممکن است به منظور کمک به هضم غذاهای حاوی لاکتوز، توصیه به استفاده از مکمل‌های آنزیم لاکتوز برای نوزاد کند.

مراجعه به یک متخصص تغذیه:

متخصص اطفال در صورتی که نوزاد قادر به مصرف هرگونه فراورده های لبنی نباشد، او را به یک متخصص تغذیه ارجاع می دهد تا اطمینان حاصل کند که رژیم غذایی نوزاد حاوی کلسیم و ویتامین دی است.

در صورت ابتلای نوزاد به عدم تحمل لاکتوز می توانید با انجام یک سری کارها به او کمک کنید. برخی از این کارها شامل موارد زیر است:

درمان عدم تحمل لاکتوز در نوزادان

درمان عدم تحمل لاکتوز در نوزادانبرچسب‌ مشخصات مواد غذایی را بخوانید:

بعضی از غذاهای ظاهراً بی‌ضرر حاوی منابع لبنی هستند مثل پودرهای آماده ی پنکیک و کیک، غلات صبحانه، سیب زمینی و سوپ آماده، مارگارین، سس سالاد، نان‌ها و گوشت‌های ساندویچی ( کالباس و ژامبون). برچسب‌ روی محصولات را به منظور بررسی مواد اولیه مانند آب پنیر، پنیر، فرآورده‌های جانبی شیر، مواد جامد شیر و پودر شیر بدون چربی مطالعه کنید. این قانون در صورتی قابل اجرا است که محصولات حاوی ترکیبات شیر(یا سایر آلرژی ‌زاهای رایج) به طور واضح برچسب گذاری شده باشند.

واکنش‌های نوزاد را زیر نظر بگیرید:

بعضی از افراد مبتلا به عدم لاکتوز، قادربه هضم مقدار اندکی از لاکتوز هستند، در حالی‌که برخی دیگر به کمترین مقدار آن حساس هستند. شما احتمالا با بررسی بیشتر متوجه میزان مصرف محصولات لبنی برای نوزادتان می شوید.

در صورتی که نوزاد شما دچار حساسیت بالای لاکتوز است، باید از مصرف همه ی منابع لاکتوز در رژیم غذایی او بپرهیزید. اگر نوزاد نسبت به لاکتوز حساسیت کمی دارد، می توانید مقادیر کمی از غذاهای لبنی مناسب‌ به او بدهید. در صورت دادن محصولات لبنی همراه با غذاهای دیگر به کودک، تحمل فراورده های لبنی برای او راحت ‌تر می شود.

درمان عدم تحمل لاکتوز در نوزادان

درمان عدم تحمل لاکتوز در نوزاداناز تامین مواد مغذی مورد نیاز نوزاد مطمئن شوید:

در صورتی که لازم است محصولات لبنی را از رژیم غذایی نوزاد حذف کنید، باید مطمئن شوید که او منابع دیگر کلسیم را که به تقویت استخوان‌ها و دندان‌هایش کمک می‌کند دریافت می کند. منابع غیر لبنی کلسیم شامل سبزیجات برگ‌ دار، آب میوه و شیر غنی‌شده‌ با سویا، توفو، کلم بروکلی، ماهی قزل آلا، پرتقال و نان‌های غنی‌شده است. امروزه محصولات لبنی بدون لاکتوز در بسیاری از فروشگاه‌های موادغذایی موجود است. این محصولات شامل تمام مواد مغذی فراورده‌های لبنی معمولی بدون لاکتوز هستند.

سایر مواد مغذی که در صورت حذف مواد لبنی از رژیم غذایی نوزاد باید به آن توجه داشت، شامل ویتامین A و D، ریبوفلاوین و فسفر می باشد. همچنین در چنین شرایطی مشاوره با یک متخصص تغذیه می‌تواند مفید باشد. اگر متوجه شدید که تأمین تمام مواد مغذی مورد نیاز نوزاد بدون مصرف محصولات لبنی کار دشواری است، با پزشک فرزندتان در مورد استفاده از ویتامین و مکمل‌ها برای او صحبت کنید.

آیا عدم تحمل لاکتوز مانند آلرژی به شیر است؟

خیر، آلرژی یک پاسخ ایمنی است در حالی که عدم تحمل لاکتوز فقدان آنزیم های گوارشی است. اما هر دو علائم مشابهی دارند. حساسیت به شیر گاو شایع ترین آلرژی غذایی در بین کودکان است، تقریباً 2 درصد از کودکان کمتر از 4 سال مبتلا به این آلرژی هستند.

نوزاد ممکن است با مصرف محصولات لبنی این علائم را بروز دهد:

– خس خس سینه یا مشکل در تنفس

– خارش و تورم صورت، لب یا دهان

– کهیر

– اگزما

– دل درد

– ریفلاکس

– کولیک

– یبوست

نوزادان مبتلا به حساسیت به شیر معمولاً در 6 ماه اول زندگی علائم بیماری را نشان می دهند. خوشبختانه، آلرژی به مرور زمان در اوایل کودکی برطرف می شود، درحالی که عدم تحمل لاکتوز می‌تواند از کودکی تا نوجوانی شروع شود و در بزرگسالی حادتر شود. به طور معمول عدم تحمل لاکتوز با افزایش سن بدتر می شود.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات