5 اشتباه قدیمی در تغذیه ی نوزاد

0 521

عادت های غذایی و مواردی که بزرگترها درباره ی تغذیه نوزاد و شروع غذا دادن به او می گویند، برخی شان درست است و بعضی از آنها اشتباه است. ما در این مطلب به اشتباهات اشاره می کنیم تا شما به عنوان والدین یک نوزاد تلاش کنید علمی و هوشمندانه عمل کنید.

1. سرلاک باید اولین غذایی باشد که به نوزاد می دهیم

این یک اشتباه است. به طور کلی شما می توانید از زمانی که نوزادتان شروع به خوردن غذای کمکی می کند، به ترتیب غذاهای جامد را در وعده های کوچک به نوزادتان معرفی کنید.

در حقیقت، انواع غذاهای سالم و خوش طعم مانند ماست، پوره ی گوشت، سبزیجات، میوه ها و غلات کامل همه برای نوزاد مناسب هستند. شما باید خوراکی های مختلف را به نوزادتان بدهید تا هم از طعم های جدید لذت ببرد و هم ویتامین های مفید را دریافت کند.

سیب زمینی شیرین پخته شده، موز، آووکادو، سیب بدون شکر و ماست پر چرب از موادی هستند که نوزاد شما می تواند به راحتی آنها را بخورد. توجه کنید که هرگز چندین خوراکی جدید را در یک روز به نوزاد ندهید، شما باید پس از اینکه هر مورد جدیدی را به تغذیه ی نوزادتان اضافه کردید، 3 تا 5 روز صبر کنید تا اگر نوزادتان واکنش آلرژن یا مشکل دیگری داشت بتوانید متوجه شوید که دقیقا از چه خوراکی بوده است.

اگر کودک شما دچار آلرژی و حساسیت است باید پیش از اینکه آن ماده را دوباره به او بدهید با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر سابقه ی هر گونه حساسیتی دارد بهتر است پیش از معرفی خوراکی ها پزشک را در جریان بگذارید.

5 اشتباه قدیمی در تغذیه ی نوزاد2. نباید پیش از 1 سالگی به نوزاد ماست بدهیم

اصلا اینطور نیست، شیر گاو پیش از یک سالگی برای نوزادان توصیه نمی شود اما به محض اینکه شما به نوزادتان غذاهای جامد دادید می توانید ماست را هم به او بدهید.

ماست ساده شیر مانند ماست های ارگانیک برای نوزاد عالی است. ماست سرشار از کلسیم، پروتئین و ویتامین ها است و یکی از بهترین مواد غذایی برای نوزاد است. ماست های ارگانیک بهترین ماست ها برای نوزاد تا 2 سالگی است.

3. نوزادان نباید از غذاهای آلرژی زا میل کنند

پزشکان به والدین توصیه می کنند قبل از 1 سالگی یا حتی بعد از آن – تا قبل از سن 2 یا 3 سالگی – غذاهای بسیار حساس مانند بادام زمینی ، تخم مرغ و صدف را به نوزادان ندهند، تا زمانی که در سن 2 یا 3 سالگی قرار بگیرند. این کار برای پیشگیری از آلرژی در آینده است.

مشخص است که برعکس این گفته صحیح است: تحقیقات نشان داده اند که انتظار برای معرفی غذاهای حساسیت زا مانع از آلرژی غذایی نمی شود، بنابراین به محض اینکه کودک شما شروع به خوردن مواد جامد کرد، دیگر نیازی به صبر برای معرفی این غذاها نیست. به گفته آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی، قرار گرفتن زودهنگام در معرض خوراکی های آلرژن، حتی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به آلرژی غذایی کودک در آینده کمک کند.

علائم خطرناک آلرژی غذایی شامل اگزمای متوسط تا شدید، واکنش آلرژیک به یک ماده غذایی یا حساسیت غذایی شناخته شده یا سابقه ی آلرژی در خواهر و برادر قبلی نوزاد می تواند سبب شود که شما درباره فرزند جدید خود نیز احتیاط کنید. اگر هر یک از این موارد در مورد کودک شما صدق می کند، قبل از شروع مواد جامد با پزشک صحبت کنید تا یک برنامه شخصی داشته باشید.

حتی اگر فکر نمی کنید فرزند شما در معرض خطر باشد ، پزشکان توصیه می کنند که غذای جدید را یک بار در یک روز به نوزاد معرفی کنید. سپس سه تا پنج روز صبر کنید تا مطمئن شوید کودک شما قبل از خوردن غذای جدید بعدی واکنشی منفی نداشته باشد.

4. اگر شروع به میوه دادن به نوزاد کنم، نوزاد زودتر دندان در می آورد

نوزاد در اولین زمانی که شروع به خوردن می کند، ابتدا با شیر مادر روبرو می شود؛ شیر مادر دارای شیرینی است و به همین خاطر نوزاد با شیرینی مشکلی ندارد. همین مساله سبب می شود تا میوه های خالص دیگر مانند سیب، هلو و موز، میوه های محبوبی برای دادن به نوزاد باشد. شما نمی توانید بگویید که میوه های شیرین می توانند سبب زودتر دندان در آوردن نوزادتان شود چرا که پیش از این نیز نوزاد شما شیرینی را میل می کرده است.

5 اشتباه قدیمی در تغذیه ی نوزادشما می توانید طیف وسیعی از انواع پوره های ترکیبی با گوشت، مرغ و ماهی با سبزیجات و میوه ها به نوزادتان بدهید. این کار مدام طعم های جدید را به نوزاد هدیه می دهد، اگر احساس کردید که نوزاد شما یک طعم را دوست ندارد، بهتر است تا یک مدت آن طعم را به او ندهید و بعد دوباره امتحان کنید.

5. نوزاد فقط می تواند پوره بخورد

بخشی از دلیل اینکه شما به نوزادتان خوراکی جامد معرفی می کنید، این است که او باید تلاش کند تا مهارت های جویدن خود را بهبود بخشد. اولین خوراک هایی که به نوزاد می دهید باید نرم و لطیف باشد شبیه پوره اما کم کم باید تکه های کوچک خوراکی های نرم را به او بدهید.

نوزاد باید تلاش کند تا بجود و قورت بدهد. می توانید پس از مدتی از غذاهای انگشتی نیز استفاده کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات