مشکلات مربوط به چفت کردن دهان یا مکیدن در نوزادان – بخش دوم

0 706

چگونه می توان به روند شیردهی کمک کرد

ادامه مشکل چفت کردن دهان یا مکیدن نوزاد تا چند روز پس از تولد او، می تواند برای مادر اضطراب آور و نگران کننده باشد. بیشتر نوزادان با گذشت زمان اندک، شیر خوردن موثر را یاد می گیرند. التبه لازم است در صورت بروز هرگونه مشکل در گرفتن یا مکیدن سینه، با متخصص کودکان و مشاور مجاز شیردهی (IBCLC) مشورت کنید. با انجام راهکارهایی می توان تا زمان رفع این مشکل، به پیشرفت روند شیردهی کمک کرد. این موارد عبارت است از:

– هر 2 تا 3 ساعت نوزاد را از خواب بیدار کرده و به او شیر بدهید.

– در صورتی که نوزاد خواب آلود است یا یک وعده تغذیه را از دست داده نگران نشوید، احتمال دارد او سیر شده و شیر کافی دریافت کرده باشد.

– گاهی بعضی از وعده های تغذیه طولانی می شود و نوزاد برای گرفتن سینه به زمان بیشتری نیاز دارد.

– پستان خود را به سمت نوک آن ماساژ دهید (یا از یک دست برای فشار دادن آرام پستان استفاده کنید) و شیر را به دهان نوزاد هدایت کنید. این کار برای مواقعی که نوزاد خیلی زود پس از شروع تغذیه به خواب می رود، مفید است.

– روزانه به تعداد، مقدار و رنگ ادرار و مدفوع پوشک های مرطوب و کثیف نوزاد توجه داشته باشید و آن را تا زمان مکیدن موثر شیرخوار ثبت کنید.

– برای اطمینان از برداشت شیر و تخلیه کامل پستان، از شیردوش برقی استفاده کنید. بسیاری از خانم ها با استفاده از این وسیله چند دقیقه پس از شیردهی، شیر خود را حفظ و تامین می کنند. مدت زمان دوشیدن شیر به سرعت یادگیری برای تغذیه موثر و همچنین میزان شیر مورد نیاز برای رشد نوزاد بستگی دارد.

تقویت مکیدن نوزاد

وزن نوزاد را مرتب اندازه گیری کرده، یا قبل و بعد از تغذیه آن را ثبت کنید. بهتر است این کار در مطب مشاور شیردهی یا متخصص کودکان، بر اساس منحنی رشد انجام شود.

– برخی از دستگاه های کمک شیردهی یا روش های تغذیه جایگزین می تواند منجر به تقویت مکیدن نوزاد شود یا برای تامین تغذیه اضافی در حین یادگیری روند شیر خوردن، استفاده شود. شرایط و نیاز افراد، وسایل مختلفی را طلب می کند، البته هر ابزار معایبی نیز دارد. برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در استفاده از وسایل کمک شیردهی، از مشاور مجاز شیردهی (IBCLC) یا ارائه دهنده خدمات پزشکی با دانش پیشرفته در مورد شیردهی راهنمایی بگیرید. وسایل شیردهی که ممکن است در شرایط خاص پس از تولد نوزاد مفید باشد، شامل موارد زیر است:

محافظ نوک پستان

این وسیله سیلیکونی نازک بر روی نوک سینه و آرئول مادر قرار می گیرد. محافظ نوک پستان با کمک به چفت شدن مناسب دهان، الگوی مکش موثرتر و دریافت آسان تر شیر برای نوزادان مفید است.

دستگاه لوله تغذیه

لوله تغذیه می تواند به پستان یا انگشت شما متصل شود. با کمک این وسیله، نوزاد هم زمان با مکیدن پستان مادر، شیر مکمل را از طریق لوله دریافت می کند. برای انجام این کار، یک لوله تغذیه نازک به سرنگ متصل شده و به پستان یا انگشت شما (تغذیه انگشتی) وصل می شود. شما (یا فرد کمکی) با فشردن آرام پیستون باعث خروج شیر می شوید، در صورت عدم مکیدن، فقط چند قطره شیر به دهان نوزاد وارد می شود. با کمک این روش به دلیل مکیدن پستان توسط شیرخوار، تولید شیر نیز افزایش می یابد. انواع دستگاه لوله تغذیه تجاری در بازار موجود است.

تقویت مکیدن نوزاد

تقویت مکیدن نوزادروش های تغذیه جایگزین

روش های تغذیه جایگزین دیگری نیز وجود دارد. این موارد دریافت شیر کافی نوزاد را تضمین می کند و شامل تغذیه با فنجان، شیردهی با سرنگ، تغذیه با قاشق یا قطره چکان است.

– در صورت مشاهده هرگونه تغییر ساختاری در دهان نوزاد، برای اصلاح یا درمان آن سریع به پزشک اطلاع دهید. درمان تغییر ساختاری در دهان نوزاد، بسته به نوع آن ممکن است از تمرینات دهانی تا جراحی متنوع باشد.

راه های دیگر برای کمک به مکیدن موثر نوزاد

برقراری تماس پوستی به تغذیه بهتر نوزادان کمک می کند. این امر همچنین برای حفظ تولید شیر مادر نیز مفید است.

– زمانی که نوزاد عمل مکیدن را به طور موثر انجام می دهد، ولی به نظر تداوم در این کار ندارد، شما می توانید همزمان با شیر دادن به نوزاد، پستان دیگر خود را بدوشید.

– شما ممکن است خسته و دلسرد شوید و بخواهید زمان جلسات شیردهی را محدود کنید. در صورتی که تغذیه با مدت بیش از 40 تا 45 دقیقه، فرصت بیشتری برای دوشیدن و ذخیره موثر شیر (از پستان دیگر) برای شما فراهم می آورد. همچنین با صبر و گذشت زمان روند یادگیری برای نوزاد آسان تر خواهد شد. شما همیشه می توانید شیر خود را بدوشید و با یک روش تغذیه جایگزین به نوزاد بدهید.

– شما همچنین می توانید در ارائه تغذیه جایگزین برای نوزاد از همسر، سایر اعضای خانواده و دوستان تان کمک بگیرید. به این ترتیب شما می توانید کمی استراحت کنید، بیشتر روی شیردهی تمرکز کنید، ساعاتی را صرف دوشیدن شیر کنید و از آغوش گرفتن و تماس پوستی با فرزندتان لذت ببرید.

– اگر به دستگاه های کمک شیردهی و روش های تغذیه جایگزین علاقه ندارید یا در حال حاضر کاربردی برایتان ندارد، آن را دور نندازید، زیرا ممکن است روزی عالی عمل کرده و به کارتان بیاید.

– هنگامی که نوزاد رشد و تکامل مناسبی پیدا کرد و توانایی مکیدن او بهبود یافت، با پزشک در مورد زمان بیدار کردن برای تغذیه و شروع تغذیه کمکی مشورت کنید.

– مثبت اندیش باشید، نا امید شدن مادران در این شرایط طبیعی است، آن ها ممکن است فکر کنند که فرزندشان هرگز تغذیه موثر از شیر مادر را یاد نمی گیرد. شاید لازم باشد زمان زیادی را صرف امتحان روش های شیردهی، تغذیه جایگزین و دوشیدن شیر کنید. طبیعی است که اعتماد به نفس شما تضعیف شود. سعی کنید با داشتن حس شوخ طبعی روحیه خود را بالا نگه دارید.

– با پزشک کودکان و مشاور شیردهی در ارتباط باشید. همچنین با انجمن حمایت از شیر مادر تماس بگیرید، آن ها اطلاعات زیادی در زمینه تغذیه با شیر مادر دارند و هر زمان که به کمک احتیاج داشته باشید از شما پشتیبانی کرده و به شما روحیه می دهند.

2 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات