افزایش شیر مادر به طور طبیعی – بخش سوم

0 242

شیردوش تهیه کنید

یکی دیگر از راه های استخراج شیر مادر استفاده از شیردوش است. بنابراین، اگر با دوشیدن دستی شیر راحت نیستید، در بین جلسات شیردهی یا بعد از آن از شیردوش استفاده کنید. هرچه بیشتر سینه های خود را تخلیه کنید، شیر بیشتری تولید خواهید کرد.

اگر قرار است شیر خود را به طور انحصاری برای فرزندتان بدوشید، می توانید طی چند هفته اول جلسات شیردهی، پمپاژ شیر را به برنامه روزانه خود اضافه کنید و اندکی پس از توقف جریان شیر به دوشیدن پستان خود ادامه دهید.

در استفاده از پستانک عجله نکنید

پژوهش ها نشان داده که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند، می توانند از پستانک استفاده کنند. اگرچه بهتر است قبل از شروع استفاده از پستانک صبر کنید تا شیرتان به خوبی تامین شود. نوزادی که در روزهای اولیه تولد پستانک دریافت می کند، ممکن است به اندازه کافی از شیر مادر تغذیه نکند.

بهتر است به جای پستانک، سینه تان را در دهان نوزاد بگذارید. شیردهی اضافی به افزایش تولید شیر کمک می کند. بعد از این که مقدار شیر خود را افزایش دادید، می توانید از پستانک استفاده کنید.

برخی از نوزادان می توانند از همان ابتدای تولد از پستانک استفاده کنند و این نیز خوب است. تنها شما، همسر و پزشک فرزندتان می دانید که چه چیزی برای او مناسب است.

غذای خوب بخورید

بهتر است در دوران شیردهی رژیم غذایی مغذی داشته باشید. بدن مادران برای تولید شیر به انرژی زیادی نیاز دارد، بنابراین برای تامین شیر سالم، وعده های غذایی مقوی و میان وعده های سالم مصرف کنید. برخی غذاهای تقویت کننده شیر مانند غلات، جو پرک، سبزیجات برگ دار و بادام را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید تا کالری اضافی مورد نیاز خود را دریافت کنید.

به مقدار زیاد مایعات بنوشید

شیر مادر حدودا از 90 درصد آب تشکیل شده است، بنابراین نوشیدن روزانه مایعات به مقدار زیاد بسیار اهمیت دارد. به منظور هیدراته ماندن بدن در دوران شیردهی باید 6 تا 8 لیوان آب یا سایر مایعات سالم مانند شیر، آب میوه یا چای مصرف کرد. اگر احساس تشنگی می کنید، آب بیشتری بنوشید. علائمی مانند سرگیجه، سردرد یا خشکی دهان نشان دهنده مصرف ناکافی مایعات است.

به میزان کافی استراحت کنید

خستگی و استرس می تواند بر مقدار شیر اثر منفی داشته باشد. سعی کنید هنگام خواب نوزاد، چرت بزنید و از دیگران کمک بگیرید. بدن در هنگام استراحت می تواند انرژی اضافی لازم برای تامین شیر را به دست آورد.

از عوامل موثر بر کاهش شیر اجتناب کنید

عوامل بسیاری می تواند تامین شیر مادر را تحت تاثیر قرار دهد. شروع قرص های ضد بارداری در 6 هفته اول پس از زایمان، به ویژه قرص های حاوی هورمون استروژن، می تواند باعث بروز اختلال در تولید شیر مادر شود.

مصرف بیش از حد کافئین، نوشیدن الکل یا کشیدن سیگار نیز می تواند در میزان شیر مادر تداخل ایجاد کند. قبل از شروع هرگونه داروی جدید به ویژه قرص های ضد بارداری، حتما به پزشک خود اطلاع دهید که در حال شیردهی هستید. همچنین سعی کنید از مواردی که بر سلامت شما، نوزاد و شیرتان اثر منفی می گذارد، خودداری کنید.

خود را باور کنید

بیشتر مادران می توانند شیر کافی برای نوزادان خود تامین کنند. تا زمانی که شما شیر می دهید و نوزاد علائم تغذیه مناسب را نشان می دهد، جای نگرانی وجود ندارد. اجازه ندهید ترس و عدم اعتماد به نفس شما را ضعیف کند.

اعتماد به نفس مادر در دوران شیردهی نقش اساسی در تولید بیشتر شیر دارد، بنابراین نترسید و به دنبال تایید کسی نباشید. تنها چیزی که شما برای آسودگی خاطر و ادامه مسیر صحیح شیردهی نیاز دارید، صحبت با پزشک یا مشاور شیردهی است.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات