COVID-19 (ویروس کرونا) در نوزادان و کودکان

0 467

علائم کرونا در نوزادان و کودکان

کودکان در هر سنی می توانند به بیماری ویروس کرونا 2019 مبتلا شوند. اما خطر بروز بیماری شدید در اکثر بچه هایی که آلوده به کووید-19 می شوند به طور معمول نسبت به بزرگسالان کمتر است و بعضی از آن ها ممکن است حتی هیچ علائمی نداشته باشند. در ادامه مطلب، علائم COVID-19 در نوزادان و کودکان، علت ابتلای کودکان به این ویروس و توصیه هایی برای جلوگیری از شیوع آن آمده است.

چقدر احتمال دارد کودکی با ویروس کرونا 2019 (COVID-19) بیمار شود؟

همه کودکان قادر به گرفتن ویروس عامل بیماری COVID-19 هستند، اما نرخ مریضی در آن ها نسبت به بزرگسالان کمتر است. بیشتر کودکان علائم خفیف دارند یا علائمی ندارند.

طبق آکادمی اطفال آمریکا و انجمن بیمارستان های کودکان در ایالات متحده، بچه ها حدود 10٪ از انواع COVID-19 را بروز می دهند. پژوهش ها نشان می دهد کودکان کوچک تر از 10 تا 14 سال در مقایسه با افراد 20 سال به بالا کمتر به ویروس عامل کووید-19 آلوده می شوند. نرخ بستری کودکان در بیمارستان نیز بسیار کمتر از بزرگسالان است. با این حال، طبق تحقیقات انجام شده از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) ، در صورت بستری کودکان در بیمارستان، آن ها باید به اندازه بزرگسالان در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار بگیرند.
افزون بر این، کودکان مبتلا به بیماری های زمینه ای، مانند چاقی، دیابت و آسم، در معرض خطر بیشتری از بیماری جدی COVID-19 هستند. کودکانی که دچار بیماری مادرزادی قلب، شرایط ژنتیکی یا شرایط موثر بر سیستم عصبی یا متابولیسم هستند نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که میزان ابتلا به انواع COVID-19 در کودکان سیاهپوست اسپانیایی و غیر اسپانیایی نسبت به کودکان سفیدپوست غیر اسپانیایی بیشتر است.

به ندرت برخی از کودکان ممکن است به یک بیماری جدی مبتلا شوند که مرتبط با عامل ویروس COVID-19 باشد.

علائم کرونا در نوزادان و کودکان

علائم کرونا در نوزادان و کودکانچرا کودکان واکنش متفاوتی نسبت به COVID-19 نشان می دهند؟

پاسخ این سوال هنوز مشخص نیست، برخی از متخصصان معتقدند که ممکن است COVID-19 کودکان را تحت تأثیر قرار ندهد، زیرا ویروس کرونا در جامعه وجود دارد و در حال انتشار است و منجر به بیماری هایی مانند سرماخوردگی می شود. از آن جا که کودکان غالباً دچار سرماخوردگی می شوند، ممکن است سیستم ایمنی بدن آن ها بتواند از آن ها در برابر کویید-19محافظت کند. واکنش سسیستم ایمنی بدن کودکان متفاوت از بزرگسالان است. سیستم ایمنی برخی از بزرگسالان به دلیل واکنش بیش از حد در برابر ویروس باعث آسیب بیشتر به بدن آن ها می شود، در حالی که این اتفاق در کودکان کمتر پیش می آید.

چگونه نوزادان تحت تأثیر COVID-19 قرار می گیرند؟

اگرچه به ندرت اتفاق می افتد، به نظر می رسد کودکان زیر 1 سال بیشتر از بچه های بزرگتر در معرض خطر بیماری شدید COVID-19 قرار دارند. این امر احتمالاً به دلیل سیستم ایمنی نابالغ و مجاری تنفسی کوچکتر آن ها است که باعث می شود بیشتر دچار مشکلات تنفسی با عفونت ویروس تنفسی شوند.

نوزادان می توانند در هنگام زایمان یا مواجهه و ملاقات با اطرافیان بیمار پس از تولد، به ویروس عامل COVID-19 آلوده شوند. توصیه می شود مادران مشکوک به کرونا، هنگام بستری در بیمارستان پس از زایمان، از ماسک پارچه ای استفاده کنند و هنگام مراقبت از نوزاد مرتب دست های خود را بشویند. نگه داشتن تخت نوزاد تازه متولد شده در کنار تخت مادر مجاز است، اما همچنین مادر می بایست در صورت امکان فاصله متناسبی از نوزاد خود داشته باشد. با انجام این مراحل، خطر ابتلای نوزاد تازه متولد شده به ویروس COVID-19 کم است. پژوهش ها نشان می دهد که فقط حدود 2٪ تا 5٪ از نوزادان متولد شده از زنان مبتلا به کرونا دارای آزمایش مثبت ویروس در روزهای پس از تولد هستند. با این حال، اگر مادر دچار نوع حاد این بیماری شود، ممکن است لازم باشد به طور موقت از نوزاد خود جدا بماند.

نوزادانی که مبتلا به COVID-19 هستند یا به دلیل عدم دسترسی به آزمایشگاه مشکوک به آن هستند، بسته به شرایط ممکن است از بیمارستان ترخیص شوند. توصیه می شود مراقبان نوزاد از ماسک صورت استفاده کنند و دست های خود را بشویند تا از خود در برابر ویروس محافظت کنند. به مدت 14 روز لازم است از طریق تلفن، ویزیت های مجازی یا مراجعه به مطب به طور مکرر با پزشک نوزاد در تماس بود. نوزادانی که آزمایش COVID-19 آن ها منفی است، می توانند از بیمارستان مرخص شوند.

علائم کرونا در کودکان

در حالی که کودکان و بزرگسالان علائم مشابه COVID-19 را تجربه می کنند، علائم کودکان خفیف تر و مشابه سرماخوردگی است. بیشتر کودکان طی یک تا دو هفته بهبود می یابند. علائم احتمالی می تواند شامل موارد زیر باشد:

– تب

– احتقان یا آبریزش بینی

– سرفه

– گلو درد

– تنگی نفس یا دشواری در تنفس

– خستگی

– سردرد

– دردهای عضلانی

– حالت تهوع یا استفراغ

– اسهال

– تغذیه کم یا بی اشتهایی

– از بین رفتن حس چشایی یا بویایی

– دل درد

– سرخی و التهاب چشم (ورم ملتحمه)

اگر فکر می کنید کودک شما به COVID-19 مبتلا است و علائم آن را دارد، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. کودک را تا آن جا که ممکن است در خانه و دور از دیگران نگه دارید، مگر این که نیاز فوری به مراجعه پزشک داشته باشد. در صورت امکان از فرزند خود بخواهید از اتاق خواب و سرویس بهداشتی جداگانه از سایر اعضای خانواده استفاده کند. توصیه های مرکز کنترل بیماری (CDC)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و دولت خود را در مورد اقدامات قرنطینه به طور مناسب دنبال کنید.

علائم کرونا در نوزادان و کودکان

علائم کرونا در نوزادان و کودکانعواملی که برای تصمیم گیری در مورد نحوه آزمایش COVID-19 مورد استفاده قرار می گیرد بسته به محل زندگی شما ممکن است متفاوت باشد. در ایالات متحده، پزشک نوع آزمایش کرونا را بر اساس علائم و نشانه های کودک تشخیص می دهد.

برای آزمایش COVID-19 پرستار با استفاده از یک سواب بلند از پشت بینی نمونه می گیرد. سپس نمونه برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود. اگر کودک سرفه های خلطی داشته باشد، ممکن است نمونه از پشت گلوی او گرفته شود.

سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان (MIS-C) یک بیماری جدی است که در آن برخی از قسمت های بدن -مانند قلب، ریه ها، رگ های خونی، کلیه ها، دستگاه گوارش، مغز، پوست یا چشم ها – به شدت ملتهب می شوند. التهاب به طور معمول شامل تورم دست و پا و اغلب همراه با قرمزی است. شواهد نشان می دهد که بسیاری از این کودکان در گذشته به ویروس COVID-19 آلوده شده بودند، همان طور که در نتایج آزمایش مثبت آنتی بادی نشان داده شده است ، مشخص می شود که MIS-C ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن مرتبط با ویروس کرونا است.

علائم و نشانه های احتمالی MIS-C عبارتند از:

– تبی که 24 ساعت یا بیشتر طول بکشد

– استفراغ

– اسهال

– درد شکم

– بثورات پوستی

– تپش قلب

– تنفس سریع و پی در پی

– چشم های قرمز

– قرمزی یا تورم لب و زبان

– احساس خستگی غیرمعمول

-قرمزی یا تورم دست ها یا پاها

– سردرد، سرگیجه یا حواس پرتی

– بزرگ شدن غدد لنفاوی

علائم کرونا در نوزادان و کودکان

علائم هشدار دهنده اورژانسی MIS-C شامل موارد زیر است:

– عدم توانایی در بیدار شدن یا بیدار ماندن

– مشکل تنفسی

– سردرگمی

– کبودی لب ها یا صورت

– دل درد شدید

در صورت مشاهده این علائم هشدار دهنده در کودکان، والدین باید فورا کودک خود را به نزدیک ترین مرکز درمانی برسانند یا با شماره اورژانس تماس بگیرند. اگر کودک شما به شدت بیمار نیست اما علائم یا نشانه های دیگری از MIS-C را نشان می دهد، بلافاصله برای مشاوره با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات