7 واکسن مورد نیاز نوزاد

0 377

واکسن نوزاد

آیا نوزاد شما با واکسن بیماری های قابل پیشگیری ایمن می شود؟ در این جا زمان بندی واکسیناسیون نوزادان که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) و آکادمی پزشکی اطفال آمریکا (AAP) برای ماه های اول زندگی توصیه شده آمده است.

نوزاد در ماه های اول زندگی تعداد معدودی واکسن و مکمل دریافت می کند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و آکادمی اطفال آمریکا جدول زمانی واکسن نوزادان را که دقیق برنامه ریزی شده است، توصیه می کنند. پیروی از این برنامه در ماه ها و سال های آینده، کودک را در مسیر ایمنی همیشگی در برابر بیماری های خطرناک قرار می دهد.

واکسن های توصیه شده برای نوزاد شما توسط مراکز کنترل بیماری ها و سازمان غذا و دارو از نظر ایمنی و اثربخشی کنترل می شود. در این جا واکسن هایی که فرزند شما از بدو تولد طی دو ماه دریافت می کند آورده شده است.

واکسن نوزاد

واکسن نوزادواکسن های زمان تولد

واکسن هپاتیت B از بدو تولد در بیمارستان به نوزاد تزریق می شود. هپاتیت B می تواند باعث آسیب تدریجی و دائم کبد کودک شود. این ویروس که در خون و مایعات بدن یافت می شود، می تواند تا یک ماه روی سطوح باقی بماند. پزشکان این واکسن را به عنوان پیشگیری کننده بیماری و سرطان کبد ، برای همه نوزادان توصیه می کنند.

واکسن های دو ماهگی

واکسن هپاتیت B برای دومین بار در چکاپ دو ماهگی به نوزاد تزریق می شود.

واکسن سه گانه DTaP نوزاد را در برابر سه بیماری باکتریایی کشنده سمی محافظت می کند: دیفتری، کزاز و سیاه سرفه (سرفه سیاه).

کزاز اغلب در شرایط غیر بهداشتی یا مراقبت های نامناسب از زخم پوستی بوجود می آید، کزاز یک بیماری شدید اعصاب است که می تواند باعث قفل شدن فک فرد شود. دیفتری منجر به مشکلات تنفسی و گلو درد کودکان کوچک می شود و ممکن است آسیب عصبی، قلبی و کلیوی به بار آورد. سیاه سرفه یک بیماری بسیار مسری است که بیشتر نوزادان زیر شش ماه را درگیر می کند و باعث حمله های سرفه شدید می شود که می تواند نفس کشیدن را برای نوزاد دشوار کند و به طور بالقوه کشنده باشد.

تزریق واکسن بین هفته های 27 تا 36 بارداری نیز یک روش عالی برای جلوگیری از ابتلا نوزاد به بیماری سیاه سرفه است.

واکسن نوزادواکسن نوزاد

واکسن هیب (Haemophilus Influenzae Type B (Hib در قالب واکسن پنج گانه مورد استفاده قرار می گیرد و از نوزاد در برابر عفونت باکتریایی شدید هموفیلوس آنفولانزای نوع ب (Hib) محافظت می کند. این باکتری می تواند باعث ابتلای نوزاد به چندین بیماری کشنده شود مانند ذات الریه، التهاب پوستی و گلو و مننژیت که منجر به آسیب مغزی دائمی است. بوسه، عطسه و تماس مستقیم فرد مبتلا می تواند این باکتری مهلک و کشنده را به نوزاد شما منتقل کند.

واکسن روتاویروس (RV) از نوزاد در برابر عفونت های روتاویروس محافظت می کند، این ویروس منجر به تب، استفراغ، گرفتگی عضلانی و اسهال کودک می شود. روتاویروس یک بیماری بسیار مسری است که به سرعت کودک را تحت تاثیر قرار می دهد . در صورتی که فرزندتان در برابر این ویروس واکسینه شود، اسهال شدید جزء علائم شایع بیماری او نخواهد بود.

IPV یا واکسن غیرفعال شده فلج اطفال، نوزاد را در برابر بیماری پولیو یا همان فلج اطفال مسری، مهلک و بالقوه کشنده محافظت می کند. این بیماری تنفسی ویروسی می تواند منجر به بروز علائم آنفلوانزا، بیماری های عصبی، فلج شدید ناتوان کننده و مرگ شود. نوزادان مبتلا به فلج اطفال ممکن است هرگز از آسیب سیستم عصبی که می تواند باعث فلج شدن کامل اندام ها شود، بهبود نیابند. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، نوع تزریقی واکسن یا همان IPV تقریباً 99٪ در درمان موثر است.

واکسن پنومنوکوک PCV13 از نوزاد در برابر باکتری پنومنوکوک محافظت می کند، این بیماری ممکن است باعث ذات الریه، عفونت های خونی و مننژیت باکتریایی شود. PCV13 از طریق تماس با دیگران پخش می شود، بنابراین با تزریق این واکسن به فرزندتان، به نوعی از ابتلای کودکان دیگر به این بیماری نیز محافظت می کنید.

مترجم: محدثه مجمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات