یبوست در نوزادان

0 529

یبوست در نوزادان

تغییر در رژیم غذایی، شیرخشک، بیماری یا کم آبی بدن، می تواند منجر به یبوست نوزاد شود. بیشتر مادرها نسبت به این موضوع حساسیت زیادی دارند و به محض اینکه مدفوع نوزادشان کمی سفت می شود یا کمی تاخیر در کار کردن شکم او ایجاد می شود؛ به دنبال راهکار برای رهایی فرزند خود از این وضعیت می گردند. ما در ادامه به مهم ترین نشانه های یبوست اشاره می کنیم.

علائم و نشانه های یبوست نوزاد

یبوست زمانی اتفاق می افتد که نوزاد در انجام حرکات روده دچار مشکل شود. به ‌طور کلی علائم وجود یبوست شامل موارد زیر می باشد:

– مدفوع کمتر از معمول، به ویژه اگر نوزاد سه روز یا بیشتر مدفوع نکرده باشد.

در حین عمل دفع با سختی و اذیت به خودش فشار بیاورد؛ فشار زیاد بیش از ده دقیقه بدون مدفوع کردن نیز آسیب زننده است.

– مدفوع سفت و خشک که به سختی دفع شود، دفعات دفع مهم نیست.

– بی قراری و استفراغ کردن بیش از حد نیز می تواند از نشانه های یبوست باشد.

نکته: طبیعی است که برخی نوزادان در زمان اجابت مزاج به خود فشار آورند، تا حدی که صورت شان سرخ ‌شود. بنابراین در صورتی که نوزاد در زمان دفع زور بزند و مدفوعش سفت نباشد، او مبتلا به یبوست نیست.

یبوست در نوزادان

یبوست در نوزادانالگوی طبیعی دفع نوزاد

اگر نگران یبوست نوزادتان هستید، ابتدا باید در نظر بگیرید که چه چیزی برای او طبیعی است و او چند وقت یک بار دفع دارد. الگوی طبیعی دفع نوزاد به عواملی مانند تغذیه، مایعات ، میزان فعالیت و سرعت هضم غذا بستگی دارد. نوزاد ممکن است بعد از هر وعده غذا یا در فواصل یک روز و بیشتر دفع داشته باشد.

نوزادانی که فقط از شیر مادر تغذیه می کنند به ندرت دچار یبوست می شوند. شیر مادر به طور طبیعی چربی و پروتئین را معتدل می کند، تغذیه با شیر مادر منجر به مدفوع نرم نوزاد می شود. در این مورد حتی اگر نوزاد به مدت چند روز دفع نداشته باشد، مشکلی پیش نمی آید. نوزادی که با شیر مادر تغذیه می‌شود، تعداد دفعات یا الگوی طبیعی دفع ندارند. فقط به طور معمول نوزاد باید در هفته یک بار دفع داشته باشد.

اگر نوزاد شما شیر خشک یا غذای کمکی می‌خورد، احتمالاً مدفوع منظمی یعنی حداقل یک بار در روز خواهد داشت.

دلایل ایجاد یبوست در نوزاد

یبوست دلایل متنوعی دارد که شایع‌ ترین آن ها شامل موارد زیر است:

غذای جامد: وقتی نوزاد غذاهای جامد بیشتری می خورد ممکن است دچار یبوست خفیف شود. به خصوص اگر غذا فیبر کم داشته باشد. غذاهای سنتی دارای فیبرکم مانند غلات برنج و فیبر بالا مانند جو دوسر است. می توانید با پرسش از دیگران درباره ی این فیبر غذاها، تعادل را در رژیم غذایی نوزاد خود ایجاد کنید.

شیر خشک: پروتئین موجود در شیر خشک‌ در بعضی از نوزادان منجر به یبوست می شود. اگر نگران این موضوع هستید، در مورد تغییر نوع شیر خشک از پزشک اطفال سؤال کنید.

یبوست در نوزادان

قطره آهن: در حالی که مقدار آهن موجود در شیرخشک آن قدر نیست که منجر به یبوست شود، مصرف مکمل آهن یکی از علت های ایجاد یبوست در نوزادان است.

کم‌ آبی بدن: کم آبی سبب می شود تا مدفوع نوزاد خشک و سفت شود. در این شرایط جذب مایعات از خوراکی ها و نوشیدنی ها و حتی مدفوعی که در روده وجود دارد، بالا می رود که سبب تشدید یبوست می شود.

از شیر گرفتن: یبوست همچنین می‌تواند زمانی که کودک را از شیر می گیرید اتفاق بیفتد، زیرا گاهی از شیر گرفتن منجر به کم‌ آبی بدن و ایجاد یبوست می شود.

بیماری یا یک عارضۀ پزشکی: اگرچه غیرمعمول است، اما یبوست می‌تواند ناشی از یک بیماری اساسی پزشکی مانند کم کاری تیروئید، فیبروز کیستیک یا مسمومیت غذایی و اختلالات متابولیک مربوط به سوخت و ساز بدن باشد. اگر فکر می کنید سفت و دردناک بودن مدفوع نوزاد دلیل مشخصی ندارد، می‌توانید از پزشک اطفال درباره این عارضه سؤال کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات