واکسن آنفلوانزا برای نوزادان و کودکان

0 420

با شیوع فصل پاییز سوالات زیادی در مورد لزوم تزریق واکسن آنفولانزا برای والدین پیش می آید. در این مطلب درباره واکسن آنفولانزا برای نوزادان و کودکان آشنا خواهید شد.

آنفولانزا (flu) نوعی بیماری فصلی و ویروسی است که بخش فوقانی مجرای تنفسی را درگیر می کند. این ویروس موجود در قطرات تنفسی بیشتر از طریق عطسه و سرفه منتشر می شود. احتمال انتقال از طریق لمس سطوح آلوده به ویروس و تماس دست با دهان، چشم یا بینی کم است.

علائم آنفولانزا شامل تب، گلودرد، سرفه، آبریزش یا گرفتگی بینی، سردرد، لرز، خستگی و دردهای عضلانی است. این بیماری ممکن است با عوارضی مانند عفونت گوش و سینوس، ذات الریه و حتی مرگ همراه باشد. (برخی از علائم آنفولانزا در کودکان مشابه علائم COVID-19 است، اگرچه نوزادان و کودکان مبتلا به کووید-19 معمولاً علائم خفیف تری تجربه می کنند. در صورتی که کودک تان علائمی از این قبیل دارد، از پزشک اطفال درباره لزوم انجام تست کرونا سوال کنید.)

واکسن آنفلوانزا برای نوزادان و کودکان

واکسن آنفلوانزا برای نوزادان و کودکانچه زمانی نوزادان باید واکسن آنفولانزا بزنند؟

شروع واکسیناسیون سالانه آنفولانزا برای نوزادان از 6 ماهگی توصیه می شود. در حالت ایده آل کودکان 6 ماهه تا 8 ساله ای که برای اولین بار واکسن آنفلوانزا می زنند یا تنها یک دوز از واکسن را در فصل بهار دریافت کرده اند، اوایل پاییز همان سال به دو دوز از این واکسن نیاز دارند.

چرا برخی از کودکان نیاز به دو نوبت واکسن آنفولانزا دارند؟

دوز اول سیستم ایمنی بدن را آماده کرده و دوز دوم محافظت ایمنی ایجاد می کند. کودکانی که فقط به یک دوز واکسن نیاز دارند باید در صورت امکان تا اواخر شهریور آن را دریافت کنند.

اگر فرزند شما به دو دوز نیاز دارد، مراحل واکسن او را خیلی زود شروع کنید تا از محافظت کودک خود قبل از شیوع ویروس آنفولانزا مطمئن شوید. کودکانی که تنها یک دوز واکسن زده اند اما به دو دوز نیاز دارند، در دوز اول واکسن هیچ محافظتی نداشته و یا محافظت آن ها در برابر ویروس کم است.

پزشک اطفال می تواند به شما در تعیین تعداد دوز مورد نیاز فرزندتان کمک کند. کودکان پس از دوز اولیه، تنها به یک دوز سالانه واکسن آنفلوانزا نیاز دارند. بچه های 9 سال به بالا، صرف نظر از سابقه واکسیناسیون، فقط به یک دوز از واکسن آنفولانزا نیاز دارند.

واکسن کرونا COVID-19

7 واکسن مورد نیاز نوزاد

نکاتی برای کاهش درد واکسن نوزاد

عکاسی کودک در شرق تهران

کودکان چه زمانی می توانند واکسن استنشاقی آنفلوانزا را بزنند؟

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) واکسن آنفلوانزا یا اسپری بینی را توصیه می کند و هر دونوع را در مقابل ویروس آنفولانزا موثر می داند.
اما تنها کودکان دو سال به بالا (نه کودکان نوپا و نوزادان زیر 2 سال) می توانند واکسن آنفولانزا اسپری بینی را دریافت کنند.

چرا تزریق واکسن آنفولانزا برای کودکان بسیار مهم است؟

آنفولانزا متفاوت با بسیاری از بیماری های دیگر است، زیرا ویروس های آن همیشه در حال تغییر است، به این معنی که این واکسن تنها یک سال از ویروس آنفولانزا مصونیت ایجاد می کند. به همین دلیل واکسن آن سالانه است (دلیل دیگر این است که ایمنی حاصل از واکسن آنفلوانزا با گذشت زمان کاهش می یابد).

تزریق آنفولانزا به محافظت در برابر ویروس های آنفولانزا کمک می کند و بر اساس تحقیقات به عمل آمده باعث ایجاد مصونیت در برابر حادترین نوع ویروس در فصل شیوع آن می شود.

واکسن آنفلوانزا برای نوزادان و کودکان

واکسن آنفلوانزا برای نوزادان و کودکاندر چه شرایطی کودک نباید واکسن آنفلوانزا بزند؟

– در صورتی که کودک به تخم مرغ یا مواد موجود در واکسن آلرژی دارد:

والدین باید هرگونه حساسیت شدید کودک را به پزشک اطلاع دهند، زیرا بیشتر انواع واکسن های آنفلوانزا حاوی مقدار کمی پروتئین تخم مرغ هستند. کودکانی که به تخم مرغ آلرژی خفیف دارند می توانند واکسن آنفلوانزا را بدون هیچ مشکلی دریافت کنند، اما برای اطمینان از این موضوع باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کرد.

– در صورت ابتلای کودک به سندرم گیلن باره (GBS) :

GBS یک بیماری حاد و فلج کننده است. افرادی که سابقه ابتلا به این بیماری را دارند نباید واکسینه شوند.

– در صورتی که کودک بیمار باشد:

اگر کودک شما حال خوبی ندارد و ناخوش است حتما به پزشک اطلاع دهید، او ممکن است توصیه کند از تزریق واکسن دست نگه دارید و تا بهبود کامل کودک منتظر بمانید.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات