نفخ نوزاد – بخش سوم

0 285

نفخ نوزاد – بخش اول

نفخ نوزاد – بخش دوم

کدام قطره ضد نفخ برای نوزاد بی خطر و موثر است؟

قطره های ضد نفخ نوزاد حاوی سایمتیکون است که حباب های نفخ به دام افتاده در معده و روده را می شکند. سایمتیکون همچنین اصلی ترین ترکیب در داروهای ضد نفخ رایج برای بزرگسالان است. پژوهش ها در مورد میزان اثربخشی این دارو متناقض است. با این حال قطره های ضد نفخ سایمتیکون برای نوزادان بی خطر و ایمن هستند و برخی از والدین آن ها را در تسکین دل درد فرزندشان بسیار موثر می دانند.

حتما قبل از مصرف هر دارو، ابتدا با متخصص کودکان در مورد نوع و دفعات مصرف آن صحبت کنید و دستورالعمل دوز مصرفی روی بطری را دنبال کنید. از نظر بیشتر پزشکان، قطره سایمتیکون تا 12 مرتبه در روز یا در هر وعده غذایی برای نوزاد مجاز است. همچنین برخی والدین دادن قطره ضد نفخ به نوزاد را قبل از هر بار تغذیه، برای پیشگیری از مشکلات شکمی موثر می دانند.

برچسب روی دارو را بخوانید و از قطره های با ترکیبات بنزوات سدیم یا اسید بنزوئیک که برای نوزادان مضر است، اجتناب کنید.

آیا تغذیه با شیر مادر باعث نفخ نوزاد می شود؟

بر اساس برخی پژوهش ها، غذاهای موجود در رژیم غذایی مادران می تواند موجب نفخ نوزادان شیرده شود، اما شواهد موجود قانع کننده نیست. قبل از اصلاح کامل رژیم غذایی خود، روش های دیگر که موجب کاهش بلعیدن هوا در هنگام تغذیه نوزاد می شود را امتحان کنید، مواردی از جمله چفت شدن صحیح دهان نوزاد، دوبار آروغ گرفتن از او در هر بار تغذیه و در صورت دوشیدن شیر، استفاده از سرشیشه یا بطری های ضدنفخ.

قطره ضد نفخ برای نوزاد

نفخ نوزادی که شیر مادر می خورد، می تواند به خاطر خوردن غذاهای نفاخ توسط مادر باشد که اثر مستقیم بر شیر او دارد. در صورتی که فکر می کنید خوردن یک نوع غذای خاص باعث تشدید دل درد و نفخ نوزاد می شود، آن ماده غذایی را برای مدتی از رژیم غذایی خود حذف کنید، و ببینید آیا حذف آن تاثیری در بهبود نوزاد داشته یا خیر.

با پزشک در مورد انواع غذاهای نفاخ در دوران شیردهی صحبت کنید. خوراکی هایی که باعث ایجاد نفخ می شوند، عبارت است از:

– سبزیجات چلیپایی مانند کلم، کلم بروکسل، کلم برگ و گل کلم

– لبنیات و تخم مرغ

– غذاهای بسیار تند و ادویه دار

– پیاز و سیر

بهترین شیر خشک برای نوزادی که نفخ دارد

برخی از شیر خشک ها موجب کاهش نفخ در نوزادان می شود، مانند شیرخشک های دارای پروتئین هیدرولیزات، شیرخشک های با لاکتوز کمتر و شیرخشک های حاوی آب پنیر یا سویا به جای پروتئین گاوی. پژوهش های زیادی وجود ندارد که نشان دهد کدام نوع شیرخشک برای کاهش نفخ یا کولیک نوزادان نتیجه بخش تر است.

طبق پژوهش های موجود، هیچ شیرخشکی گریه های نوزادان را به میزان قابل توجه کاهش نمی دهد، اما تحقیقات محدود بوده و تعداد کمی از نوزادان تحت آزمایش قرار گرفته اند.

با این وجود، برخی از والدین متوجه می شوند که نوزادشان به یک نوع خاص از شیرخشک حساسیت دارد و با تعویض آن مشکل برطرف می شود. برای برخی از نوزادان به نظر هضم شیر خشک با پروتئین هیدرولیز شده نسبت به شیر خشک استاندارد شیر گاو (با پروتئین های دست نخورده)، راحت تر است. سایر شیرخشک های ضد نفخ حاوی پروبیوتیک هستند، ولی قبل از استفاده از آن ها با پزشک مشورت کنید.

برخی از نوزادان به دلیل حساسیت به لاکتوز مجبور به مصرف شیرخشک بدون لاکتوز هستند، تا به علائمی مانند دل پیچه، نفخ، اسهال و قولنج دچار نشوند. از آن جا که لاکتوز قند اصلی شیر مادر است، عدم توانایی هضم لاکتوز در نوزادان نادر است. در صورتی که فکر می کنید فرزندتان مبتلا به عدم تحمل لاکتوز است، با متخصص کودکان مشورت کنید.

قطره ضد نفخ برای نوزاد

چگونه می توان تفاوت بین نفخ عادی و کولیک (قولنج) نوزاد را تشخیص داد؟

از آن جا که نفخ موجب پریشانی نوزادان می شود، ممکن است با کولیک اشتباه گرفته شود. اما قولنج و گاز معده دو حالت متمایز هستند. دلایل کولیک در نوزادان فراتر از سیستم گوارشی نابالغ است، این عارضه به علت تحریک بیش از حد و عدم تکامل سیستم عصبی رخ می دهد.
در مواردی که نوزاد حداقل 3 روز در هفته در ساعت مشخصی (اغلب اوایل شب)، بیش از 3 ساعت متوالی (به مدت حداقل 3 هفته) گریه کند، به احتمال زیاد مشکل اصلی او کولیک است. قولنج نوزادی دائمی نیست و با گذشت زمان بهبود پیدا می یابد.

نوزاد مبتلا به کولیک اغلب تسلی ناپذیر با گریه های مکرر و شدید است. در حقیقت درد فراوان باعث جیغ و بی قراری های طولانی مدت نوزاد سالم می شود.

چه زمانی لازم است برای نفخ نوزاد با پزشک تماس گرفت

در مواردی که نوزاد علائم زیر را دارد، برای تشخیص شرایط پزشکی جدی باید به پزشک کودکان مراجعه کرد:

– نوزاد وزن اضافه نمی کند

– نوزاد میل به شیر خوردن ندارد یا به سختی تغذیه می کند (این علائم همچنین می تواند نشانه رفلاکس یا مشکل گوارشی باشد که نیاز به درمان دارد).

– نوزاد یبوست دارد یا دفع مدفوع او مشکل است (که دلیل آن می تواند گیر کردن گاز در روده کوچک نوزاد باشد، پزشک می تواند به درمان این مشکل اساسی کمک کند).

– نوزاد پس از شروع یک روش درمانی یا شیر خشک جدید، واکنش های آلرژیک از جمله کهیر، استفراغ، بثورات، تورم صورت و مشکل تنفسی دارد (خوشبختانه این مورد بسیار نادر است).

در مواردی که نوزاد خوب وزن اضافه کند و در دفع مدفوع و ادرار مشکلی نداشته باشد، نفخ طبیعی است و با گذشت زمان برطرف می شود.

نفخ نوزاد – بخش اول

نفخ نوزاد – بخش دوم

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات