نفخ نوزاد – بخش دوم

0 122

نفخ نوزاد – بخش اول

قبل از گرسنگی به نوزاد شیر دهید: اگرچه گریه نوزادان غیرقابل پیش بینی است، اما هرچه نوزاد بیشتر گریه کند، هوای بیشتری می بلعد، در نتیجه بیشتر نفخ می کند. بنابراین تا آن جا که ممکن است، با علائم گرسنگی نوزادان آشنا شوید تا از گریه او در هنگام تغذیه جلوگیری کنید.

نوزاد را در موقعیت مناسب در آغوش بگیرید: نوزاد را به حالت دمر روی زانوهای خود نگه دارید یا بدن او را روی ساعدتان قرار دهید و کمرش را به آرامی ماساژ دهید. حمل نوزاد در این وضعیت فشار ملایمی بر شکم او وارد می کند، این کار به بیرون راندن گاز به دام افتاده کمک می کند. ( نوازش، ابزار قوی برای آرام کردن نوزاد است).

قطره های موثر برای رفع نفخ شکم نوزاد را امتحان کنید: قطره های ضد نفخی وجود دارد، که مناسب همه نوزادان است. برچسب محصول را بررسی کنید و به دنبال ترکیباتی با حداقل مواد نگهدارنده باشید. حتما قبل از مصرف دارو، با پزشک کودکان مشورت کنید.

حرکت دوچرخه را انجام دهید: نوزاد خود را به پشت دراز کنید و پاهای او را با حرکت دوچرخه به عقب و جلو بچرخانید. زانوهای نوزاد را به آرامی در شکمش فشار دهید و به مدت 10 ثانیه نگه دارید، سپس پاهای او را رها کرده و صاف کنید. این تمرین را چندین بار تکرار کنید. اعمال فشار باعث بیرون راندن هوای محبوس در معده نوزاد می شود.

نفخ نوزاد

ماساژ شکم را انجام دهید: ماساژ دادن شکم نوزاد خیلی کمک کننده است، زیرا باعث تقویت ماهیچه هایی که نوزاد برای بلند کردن سر، خزیدن و راه رفتن نیاز دارد می شود. این روش همچنین موجب آرام شدن سیگنال های عصبی در روده ها و از بین رفتن نفخ می شود. از آن جا که برخی از نوزادان پس از تغذیه تف می کنند و شیر بر می گردانند، حداقل 20 تا 30 دقیقه (یا هنگامی که گاز شروع می شود) برای انجام ماساژ صبر کنید. هرگز نوزاد را به حالت دمر نخوابانید، زیرا خوابیدن روی شکم، خطر سندرم مرگ ناگهانی (SIDS) را افزایش می دهد.

ماساژ پشت را انجام دهید: گاهی اوقات ماساژ می تواند به خروج گاز معده نوزاد کمک کند. ماساژ را از شکم نوزاد شروع کرده، سپس به آرامی تمام بدن، شانه ها، پشت و پاهای او را مالش دهید.

در صورت شیردهی رژیم غذایی خود را کنترل کنید: اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند با متخصص کودکان در مورد غذاهای نفاخ صحبت کنید. مادران در دوران شیردهی باید به رژیم غذایی خود توجه کنند. برخی از غذاهای ممنوع برای مادران شیرده که باعث نفخ نوزاد می شوند، شامل محصولات لبنی، کافئین ، پیاز و کلم است.

شیر خشک جدید امتحان کنید: برخی از شیرخشک ها باعث کاهش نفخ نوزاد می شوند. در این مورد با پزشک کودکان مشورت کنید.

با پزشک در مورد چای بابونه مشورت کنید: چای بابونه یک آرام بخش طبیعی است، ولی در مورد مصرف آن با پزشک کودکان صحبت کنید. به توصیه برخی پزشکان، چای بابونه خنک یا گرم (نه داغ) را با قطره چکان به نوزاد بدهید یا در صورت تغذیه با شیشه، آن را با شیر ترکیب کنید. مصرف این چای تا حدی در تسکین نفخ و کنترل مشکل کولیک نوزادان موثر است.

گرایپ واتر را امتحان کنید: این دارو معمولا ترکیبی از بی کربنات سدیم و گیاهان (اغلب رازیانه و زنجبیل و سایر موارد) است که می تواند به تسکین نفخ و دل پیچه نوزادان بی قرار کمک کند. اگرچه گرایپ واتر اثربخشی قابل ملاحظه ای دارد، اما بدون مشورت با پزشک هیچ دارویی به نوزاد کوچک خود ندهید.

پروبیوتیک ها را در نظر بگیرید: پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که از سیستم گوارشی پشتیبانی می کنند و فواید سلامتی ویژه ای برای روده فراهم می کنند. پروبیوتیک به طور طبیعی در غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی (غذای کره ای) و ماست وجود دارد و در مکمل ها و شیرخشک هایی که برای مشکلات شکمی نوزادان به بازار عرضه می شوند نیز یافت می شود. پژوهش ها در مورد افراد مبتلا به بیماری های روده مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نشان داده، که پروبیوتیک ها می توانند به کاهش نفخ شکم کمک کنند. اگرچه برای اثبات اثربخشی پروبیوتیک در نوزادان تحقیقات بیشتری لازم است، ولی آن ها به طور کلی بی خطر تلقی می شوند. حتما قبل از دادن هرگونه محصول پروبیوتیک به نوزاد با پزشک مشورت کنید.

نفخ نوزاد – بخش اول

نفخ نوزاد – بخش سوم

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات