برفک دهان نوزاد چیست؟

0 3,161

یکی از مشکلات شایعی که در نوزادان شیرخوار بروز می کند، برفک دهان است.

برفک در چه نقاطی ظاهر می شود؟

به طور معمول این مشکل در سقف دهان، لثه ها، لب ها و زبان نوزاد نمایان می شود. گاهی برفک در گلو، لوزه یا مری نیز ایجاد می شود.

علائم برفک دهان نوزاد چیست؟

لکه هایی سفید و خامه ای یا زرد که به سادگی پاک نمی شوند. گاه این لکه های دردناک هستند و نوزاد را آزار می دهند.

علل برفک دهان نوزاد

برفک ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

مخمر در دستگاه گوارش همه وجود دارد اما عدم تعادل آن سبب عفونت می شود که گاه به شکل برفک بیرون می زند.

گاهی هم در هنگام تولد، نوزاد با مخمرها در تماس قرار می گیرد.

انتقال عفونت از مادر شیرده به نوزاد نیز وجود دارد؛ بنابراین چنانچه برفک را روی سینه خود مشاهده کردید، سریع نزد پزشک مراجعه کنید.

برفک دهان نوزاد چیست

برفک دهان نوزاد چیستدرمان برفک دهان نوزاد چگونه است؟

یک داروی ضد قارچ خوراکی به نام نیستاتین موجود است که بیشتر پزشکان آن را برای درمان پیشنهاد می دهند. درمان معمولا 2 هفته طول می کشد.

همچنین برخی از پزشکان ممکن است داروی کلوتریمازول را پیشنهاد کنند که البته بیشتر این دارو برای مادران شیردهی که خود مبتلا هستند استفاده می شود.

دقت کنید که خودسرانه هیچ دارویی را مصرف نکنید و حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

چنانچه نوزاد شما با شیشه شیر تغذیه می شود و از پستانک استفاده می کند، پیش و پس از هربار استفاده حتما وسایل غذاخوری او را کامل ضد عفونی کنید. هر وسیله ای مانند دندانی یا هر اسباب بازی که نوزاد آن را به دهان می کند باید کامل تمیز شود.

برای ضد عفونی کردن تنها راه قرار دادن وسایل در آب جوش نیست؛ گاهی اوقات نباید به هیچ عنوان وسیله ای را با آب جوش ضد عفونی کرد زیرا مواد اولیه ساخت آن برای این مساله مجاز نیستند. بنابراین برای ضد عفونی کردن بهتر است تا راهنمای همراه محصول را مطالعه کنید.

برخی از مواد شوینده ی ظروف مخصوص کودک در بازار موجود هستند و همچنین انواع دستگاه های استریل که می توانید از آنها برای پاکسازی کامل وسایل بهره مند شوید.

برفک دهان نوزاد چیست

برفک دهان نوزاد چیستاگر از شیر خود به نوزاد می دهید، مراقب پاکیزگی نوک سینه ها باشید؛ بهتر است اجازه دهید تا در فواصل بین دو شیردهی، سرسینه کامل خشک شود.

اگر نوزاد شما افزون بر برفک دهان به بثورات پوشک نیز مبتلا شده است، پس از هربار تعویض پوشک کامل دستان خود را ضد عفونی کنید.

ممکن است برخی از اطرافیان به شما درباره ی داروهای گیاهی درمانی برفک دهان نوزاد مانند ژنتیان بنفش پیشنهاد دهند؛ بهتر است پیش از استفاده با پزشک مشورت کنید. مصرف های خودسرانه ممکن است برای سلامت نوزاد و مادر شیرده خطرناک باشد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات