ارتباط پوست به پوست مادر و نوزاد

0 1,098

ارتباط پوستی مادر و نوزاد

پس از تولد نوزاد، می توانید او را به طور مستقیم روی قفسه ی سینه خود بگذارید، یک پتو یا ملحفه پشت نوزاد قرار دهید. به محض اینکه نوزاد به دنیا آمد، پیش از اینکه بند ناف جدا شود و پزشکان بخواهند نوزاد را قد و وزن کنند، بهترین زمان برای برقراری ارتباط پوستی مادر و نوزاد با هم است.

اما اگر چند دقیقه طول بکشد تا این اتفاق رخ دهد، به خوبی می توانید احساس ناب برقراری ارتباط پوستی در لحظات نخست تولد را با نوزاد خود داشته باشید. به این ارتباط کانگورو گفته می شود، چرا که شباهت زیادی به مراقبت کانگوروی مادر از فرزند خود دارد، آنها فرزند خود را داخل کیسه ی بدن خود می گذارند و به این طریق به کودک خود احساس امنیت و سلامتی می دهند و تغذیه او نیز برایشان راحت تر است.

ارتباط پوستی مادر و نوزاد

مزایای تماس پوست با پوست چیست؟

این ارتباط برای مادر و نوزاد چندین مزیت دارد:

ارتباط پوستی مادر و نوزاد
ارتباط پوستی مادر و نوزاد

گرما

نوزادان نمی توانند درجه حرارت بدن خود را تنظیم کنند، آنها نمی توانند خود را تکان دهند تا گرم شوند. گرمای بدن مادر به راحتی نوزاد را گرم می کند.

شیردهی آسان تر

نوزادانی که بلافاصله پس از به دنیا آمدن، روی سینه مادر قرار می گیرند، اغلب شروع به خزیدن یا شیرخوردن می کنند. برخی از مطالعات نشان داده شده که نوزادانی که زمان بیشتری را روی سینه مادر قرار می گیرند، دوران شیردهی بهتری را سپری خواهند کرد و بیشتر از سایر نوزادان شیر می خورند.

ضربان قلب پایدار

ضربان قلب، فشارخون و قند نوزادانی که در برقراری تماس پوستی با مادر قرار می گیرند، نسبت به سایر نوزادان در حالت نرمال تری قرار می گیرد.

پیشگیری کننده از عفونت

اگر پیش از اینکه نوزاد شسته شود، ارتباط پوستی با مادر برقرار کند، کمتر مستعد ابتلا به عفونت می شود؛ زیرا بدن نوزاد باکتری سودمند واژینال را به مدت طولانی تری با خود نگه می دارد.

این مزایا برای نوزادان نارس شامل موارد دیگری است: پیشرفت و رشد سریع تر سیستم عصبی؛ رشد کلی بهتر و سریعتر، کوتاه تر شدن زمان ماندن در NICU

ارتباط پوستی مادر و نوزاد
ارتباط پوستی مادر و نوزاد

مزایای ارتباط پوستی برای مادر

پس از زایمان، تماس پوستی با نوزاد، سبب ترشح هورمون بتا اندروفین در مغز می شود که این هورمون یک ضد درد موثر است و همچنین سبب احساس آرامش مادر می شود.

این سبب می شود که مغز شما اکسیتوسین بیشتری تولید کند، این هورمونی است که سبب ارتقای تولید شیر در سینه مادر می شود.

اگر موقعیت ارتباط پوستی مادر و نوزاد با هم امکان پذیر نشود، چه باید کرد؟

گاهی ممکن است بلافاصله پس از تولد امکان برقراری ارتباط وجود نداشته باشد. اگر نوزاد شما یک مشکل بهداشتی یا سلامتی داشته باشد، رسیدگی سریع تیم پزشکی به او مهم تر از تماس پوستی است. در صورتی که این مساله پیش آمد، نگران نباشید شما می توانید بعدا نیز با او ارتباط برقرار کنید.

اگر شما زایمان سزارین داشتید، شاید نتوانید نوزاد را پس از تولد روی قفسه ی سینه خود بگیرید. البته برخی از بیمارستان ها این امکان را برای مادر فراهم می کنند.

اگر این شرایط برای مادر امکان پذیر نبود، پدر نیز می تواند اولین تماس را برقرار کند تا دمای بدن و ضربان قلب نوزاد وضعیت بهتری پیدا کند.

چقدر باید با نوزاد تماس پوستی داشت؟

تماس پوستی فقط برای نوزادان تازه متولد شده نیست، شما می توانید نوزاد خود را تا چندین ماه پس از تولد نیز روی قفسه سینه خود بگذارید. این کار به داشتن یک ارتباط خوب، شیردهی بهتر، ضربان قلب بهتر و آرامش بیشتر نوزاد کمک می کند.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات