غلت زدن نوزاد

1 2,552

غلت زدن نوزاد

زمانی که نوزاد شما می تواند تقریبا سر خود را کنترل کند، زمانی است که کم کم تلاش می کند تا بشیند و غلت بزند. او در نهایت یاد می گیرد که کامل به روی شکمش بخوابد و به تدریج تلاش می کند بچرخد. وقتی غلت می زند خوشحال می شود و از چیز جدیدی که یاد گرفته و نشان می دهد، هیجان زده می شود. گاه انگیزه نوزاد برای غلت زدن، اسباب بازی ها است، او تلاش می کند تا با این کار خود را به اسباب بازی مورد علاقه اش برساند.

غلت زدن نوزاد

چه زمانی نوزاد غلت می زند؟

نوزاد شما ممکن است زمانی که در سن 4 ماهگی باشد، روی شکم خود بخوابد. این زمان ممکن است در برخی از کودکان حدود 5 یا 6 ماهگی باشد و این بستگی به قدرت عضلات بازو و گردن او دارد.

غلت زدن نوزاد

چگونه نوزاد یاد می گیرد تا غلت بزند؟

در حدود 3 ماهگی، وقتی که نوزاد روی معده اش قرار می گیرد، تلاش می کند تا سر و شانه هایش را بالا بیاورد. این کار به تقویت عضلات او کمک می کند تا به تدریج بتواند غلت بزند. برخی از نوزادان اولین غلت را خودشان می زنند و برخی برای اولین بار نیاز به کمک والدین دارند. این مساله اصلا جای نگرانی ندارد.

در 5 ماهگی نوزاد ممکن است بتواند سر خود را بلند کند، دستانش را بالا بگیرد و قفسه سینه خود را روی زمین بگذارد. او حتی ممکن است سعی کند خودش را روی زمین بکشد، پاهایش را حرکت دهد و حالت شنا به خودش بگیرد.

غلت زدن نوزاد

همه این تمرینات به نوزاد کمک می کند تا ماهیچه های خود را که برای غلت زدن به آن نیاز دارد، تقویت کند تا حدود 6 ماهگی که بیشتر نوزادان به طور کامل می توانند غلت بزنند.

بعضی از نوزادان برای اولین بار حالتی شبیه چرخیدن به خود می گیرند؛ سعی می کنند بشینند یا روی زمین بخزند. تا زمانی که نوزاد شما بتواند مهارت کافی را پیدا کند، نگران نباشید و اجازه دهید تا خودش تلاش کند. او به خاطر کنکاش و جستجو در اطراف، تلاش خود را بیشتر می کند؛ به خصوص اگر دسترسی به اسباب بازی های مورد علاقه اش برایش سخت باشد، سعی می کند تا با غلت زدن زودتر خودش را به آنها برساند.

غلت زدن نوزاد

چگونه نوزاد شما اولین غلت را می زند؟

شما می توانید این مهارت جدید او را با بازی کردن تشویق کنید. اگر متوجه شدید که او در حال تقلا و حرکت است، سریع یک اسباب بازی را در چند قدمی او قرار دهید تا تلاش کند با غلت زدن به آن رسد. از تلاش های او خوشحال شوید و با لبخند زدن، او را متوجه اشتیاق خود کنید. این کار تا حدی برای نوزاد سرگرم کننده است اما اگر دیدید که کلافه شده است، از ادامه این روند خودداری کنید.

اگر چه ممکن است نوزاد شما تا حدود 5 ماهگی نتواند غلت بزند اما مراقبت کافی را از او داشته باشید، به هیچ عنوان او را در ارتفاع و سطوح بالا رها نکنید. مراقب باشید تا یک خطا سبب آسیب به او نشود.

اگر نوزاد شما غلت نزد، چه باید کنید؟

غلت زدن نوزاد
غلت زدن نوزاد

اگر نوزاد شما تا 5 ماهگی نتوانست غلت بزند و تلاشی هم برای ردیابی وسایل مورد علاقه اش نکرد، یا تلاشی برای نشستن یا خزیدن نکرد، بهتر است این موضوع را با پزشک او در میان بگذارید.

نوزادان مهارت های مختلف خود را توسعه می دهند، برخی از آنها سریع تر از دیگران و بعضی از آنها شاید اصلا نتوانند. دقت کنید که نوزادان نارس به طور طبیعی این مهارت ها را دیرتر از سایر نوزادان پیدا می کنند.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات