غلت زدن نقطه عطف نوزاد

1 695

غلت زدن نوزاد

زمانی که نوزاد توانایی کنترل سر و با کمک، نشستن را به دست می آورد، قادر به غلت زدن خواهد بود. نوزاد یاد می‌گیرد که از پشت به شکم و بر عکس غلت بزند. او از این مهارت جدیدش برای جابه‌جایی در اطراف استفاده می‌کند. رسیدن به شما یا یک اسباب بازی دور افتاده می تواند انگیزه ی خوبی برای غلت زدن‌های اولیه نوزاد باشد.

سن غلت زدن

نوزاد می تواند از چهار ماهگی از روی شکم به پشت برگردد، اما برگشتن از پشت به روی شکم از حدود پنج یا شش ماهگی رخ می دهد، زیرا نوزاد برای این کار به عضلات گردن و بازو قوی‌تری نیاز دارد.

چگونگی یادگیری غلت زدن در نوزادان

در حدود سه ماهگی وقتی نوزاد را روی شکمش قرار می‌دهید، او با تکیه دادن به بازوهایش، سر و شانه اش را بالا می‌آورد و از بازوهایش کمک می گیرد. این مینی ‌شناها به او کمک می‌کند عضلاتی که برای غلت زدن استفاده می شود را قوی کند. اولین باری که کودک غلت می‌خورد شما (و خودش!) را شگفت ‌زده می کند. (اگرچه کودکان اغلب ابتدا از روی شکم به پشت می‌غلتند، اما برعکس آن هم کاملاً طبیعی است.)

در زمان پنج ماهگی نوزاد می تواند سرش را بالا بیاورد، روی بازوهایش بایستد، قفسه سینه اش را با قوس دادن به پشتش از زمین بلند کند. او حتی ممکن است بر روی شکمش بچرخد، پاهایش را تکان دهد و با بازوهایش شنا برود.

همه این حرکات به تقویت ماهیچه های بازو فرزند شما برای غلت زدن به دو طرف کمک می کند. چرخش به دو طرف در حدود شش ماهگی نوزاد رخ می دهد.

اگرچه برخی نوزادان غلت زدن را به روش جابه‌جایی موقت خود تبدیل می‌کنند،‌ برخی دیگر در کل، آن را جا می‌اندازند و تمایل بیشتری به نشستن،‌ سینه‌خیز و چهار دست‌وپا رفتن دارند. تا وقتی نوزاد به دست یابی به مهارت‌های جدید ادامه می‌دهد و به حرکت و کشف محیط اطرافش علاقه نشان می‌دهد، جای نگرانی وجود ندارد.

غلت زدن نوزاد

کمک به غلت زدن نوزاد

شما می‌توانید از طریق بازی کردن با کودک، مهارت جدیدش را تشویق کنید. اگر او خود بخود به روی شکمش غلت خورد، با تکان دادن یک اسباب‌بازی در سمتی که معمولاً به آن طرف می‌غلتد، ببینید آیا او دوباره برای این کار تلاش می کند یا این که یک طرف و کمی دور از دسترس او بنشینید تا نوزاد سعی کند برای نزدیک‌ تر شدن به شما به سمت تان غلت بخورد. نوزاد را برای تلاش‌هایش تشویق کنید و به او لبخند بزنید. غلت زدن سرگرم‌ کننده است، اما چند بار اول می‌تواند خطرناک هم باشد.

اگرچه نوزادتان ممکن است تا حدود پنج ماهگی نتواند از پشت به روی شکمش غلت بخورد، بهتر است که از همان اول در هنگام تعویض پوشک یک دست تان را بر روی بدن او قرار دهید. هرگز حتی وقتی فرزندتان هنوز یک نوزاد است، او را روی تخت یا سطوح بلند تنها نگذارید، چون قطعا نمی‌خواهید که اولین تجربهٔ غلت خوردن او به یک صدمهٔ جدی منجر شود.

تأخیر در غلت زدن نوزاد

در هر صورت اگر نوزادتان تا شش ماهگی غلت خوردن، نشستن، سینه خیز و چهار دست ‌و پا رفتن را به هر شکلی یاد نگرفت، این موضوع را با پزشک اطفال در میان بگذارید.

غلت زدن نوزاد

مهارت های نوزادان به اشکال مختلفی ظاهر می شود. بعضی‌ از آن ها سریع‌تر و برخی هرگز غلت نمی زنند. به یاد داشته باشید که نوزادان زودرس ممکن است دیرتر از همسالان شان مهارت غلت زدن یا توانایی های دیگر را به دست آورند.

مرحلهٔ بعد از غلت زدن نوزاد

نوزاد در حین یادگیری غلت زدن، عضلات پا، گردن، پشت و بازوهایش را تقویت می‌کند. اکنون او همان عضلات را برای نشستن بدون کمک و چهار دست و پا رفتن به کار می گیرد. بیشتر کودکان بین شش و هشت ماهگی قادر به نشستن هستند و اندکی بعد آن ها می توانند چهار دست ‌و پا راه بروند.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات