6 راه مراقبت از دندان های نوزاد

0 690

مراقبت از دندان نوزاد

با در آمدن دندان های نوزاد، مراقبت از آنها نیز آغاز می شود. با اینکه دندان های آغازین، دندان های شیری هستند اما حفظ و مراقبت از آنها برای محافظت از لثه و دندان های دائمی آینده ضروری است.

مراقبت از دندان نوزاد

در این مطلب چند نکته مهم را برای مراقبت از دندان نوزاد به شما توضیح می دهیم:

1. قبل از دندان در آوردن نوزاد شروع کنید

مراقبت از دندان نوزاد
مراقبت از دندان نوزاد

پیش از اینکه نوزاد شما دندان هایش در بیاید، دهان او را تمیز کنید. بعد از هر شیرخوردن، لثه ها را با یک دستمال نرم و گرم تمیز کنید. شما همچنین می توانید از مسواک های انگشتی برای این کار استفاده کنید.

در صورت استفاده از هر کدام از موارد گفته شده، به وضعیت پاکیزگی و استرلیزه بودن آن دقت کنید.

2. لثه های نوزاد را آرام کنید

مراقبت از دندان نوزاد
مراقبت از دندان نوزاد

زمانی که نوزاد شروع به دندان درآوردن کند، لثه های او ملتهب می شود. در این زمان او هرچه را که جلوی دستش باشد در دهانش می کند تا به لثه های ملتهب بکشد. این کار می تواند سبب بروز عفونت در لثه ها و بیمار شدن نوزاد شود.

در این زمان می توانید از انواع دندان گیر استفاده کنید تا نوزاد با گاز گرفتن آن درد خود را تسکین دهد.

دندانگیرهای یخچالی بهتر از دندانگیرهای ساده هستند زیرا وقتی آنها را در یخچال می گذارید، خنک می شوند و خاصیت آرام کردن بیشتری دارند.

همچنین می توانید انگشت خود را کامل تمیز کنید و روی لثه های او بکشید. به هیچ عنوان از داروهای مسکن به نوزاد ندهید، زیرا این داروها می توانند عوارض بدی برای نوزاد داشته باشند.

3. به محض اینکه دندان های نیش بیرون زد، از آنها مراقبت کنید

بسیاری از والدین فکر می کنند این دندانها مهم نیستند زیرا در کودکی می افتند و دندان های دائمی رشد می کند، اما در واقع سلامتی دندان های شیری بسیار مهم است زیرا اگر به درستی از آنها مراقبت نشود ممکن است منجر به عفونت لثه و بیماری شوند که در این صورت قطعاً سلامت دندان های دائمی نیز به خطر می افتد.

4. هرگونه خال یا شکستگی را جدی بگیرید

مراقبت از دندان نوزاد
مراقبت از دندان نوزاد

هرگز نوزاد خود را با یک شیشه شیر در رختخواب یا جای دیگر رها نکنید. نوزادان دوست دارند تا سرشیشه را با دندان بگیرند و شیشه را به جاهای مختلف بزنند. این کار می تواند برای دندان های آنها خطرناک باشد. زمانی که احساس کردید او دیگر از شیشه شیر چیزی نمی خورد، سریع آن را از او بگیرید. هر از گاهی دندان های نوزادتان را بررسی کنید و هرگونه خال افتادن یا شکستگی را روی دندان های او جدی بگیرید و پیگیری کنید.

5. دندان های نوزاد را بعد از 2 سالگی با خمیردندان تمیز کنید

مراقبت از دندان نوزاد
مراقبت از دندان نوزاد

پس از دو سالگی با رشد دندان های کودک باید مسواک زدن را آغاز کنید. یک خمیردندان کودک حاوی فلوراید و مسواک مناسب کودکان تهیه کنید. بهتر است 2 بار در روز دندان های کودک را تمیز کنید و کم کم با بزرگتر شدن او، این کار را به او آموزش دهید.

6. برنامه ریزی برای بردن کودک نزد دندانپزشک

مراقبت از دندان نوزاد
مراقبت از دندان نوزاد

در یک سالگی بهتر است تا اولین تست دندانپزشکی برای کودک انجام شود. با این کار شما می توانید از وضعیت دندان های او مطلع شوید و برنامه مراقبتی ویژه تری را از پزشک دریافت کنید.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات