5 روش باز کردن بینی نوزاد

0 15,216

باز کردن بینی نوزاد

وقتی بینی نوزاد دچار گرفتگی می شود، این موضوع برای او بسیار ناراحت کننده می شود و بر تغذیه و خواب او نیز تاثیر نامطلوبی می گذارد.

اگرچه گرفتگی بینی می تواند برای والدین نگران کننده باشد، اما بهتر است بدانید که بسیاری از سرماخوردگی های رایج در سنین کودکی عادی هستند، چرا که سیستم ایمنی بدن در این سنین در حال تکامل است. واقعیت این است که کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان دچار سرماخوردگی می شوند که نشانه های آن نیز گرفتگی و آبریزش بینی، عطسه یا دمای بالای بدن است.

باز کردن بینی نوزادباز کردن بینی نوزاد

در ادامه 5 درمان خانگی برای رفع گرفتگی بینی نوزادان را بیان می کنیم:

1. آب نمک

اگر سن کودک شما کم تر از شش ماه است، سعی کنید در هر کدام از سوراخ های بینی او چند قطره آب نمک بریزید. سپس می توانید از پوآر بینی برای تمیز کردن مخاط بینی نوزاد استفاده کنید. این روش خانگی با رقیق کردن مخاط بینی باعث می شود تا نوزاد شما احساس راحتی بیشتری داشته باشد. استفاده از این روش برای کودکان در تمامی سنین مناسب است، اگر چه کودکان بزرگ تر ممکن است به هنگام استفاده از پو آر بینی، کمی داد و بیداد کنند.

2. برداشتن مخاط سفت

اگر متوجه شوید که داخل بینی کودک، مخاط سفت یا چسبناکی وجود دارد، بهتر است با پنبه و آب گرم داخل بینی را تمیز کنید تا از گرفتگی بینی جلوگیری شود.

3. نشستن در حمام پر از بخار

اگر در منزل دستگاه بخور ندارید. بهتر است چند دقیقه کنار کودک خود در حمام پر از بخار بنشینید. این کار برای رفع گرفتگی بینی مفید است.

باز کردن بینی نوزاد
باز کردن بینی نوزاد

4. نوشیدن آب و مایعات فراوان

نوشیدن آب و مایعات فراوان باعث رقیق شدن مخاط بینی می شود. اگر کودک شما از نوشیدن مایعات امتناع کند، می توانید از روش آب نمک که در بالا بیان شد، برای رقیق کردن مخاط بینی استفاده کنید.

5. عمودی نگه داشتن کودک

این کار می تواند باعث تخلیه ی مخاط بینی شود. کودک خود را تشویق کنید تا روی صندلی ماشین یا تاب (در حالی که خودتان مراقب او هستید) دراز بکشد، تا با رفع گرفتگی بینی، بهتر بتواند بخوابد.

استفاده از محصولاتی که برای درمان گرفتگی بینی نوزادان تولید شده اند

معمولا ظرف مدت یک هفته، گرفتگی بینی خود به خود رفع می شود. اما اگر پس از یک هفته، کودک شما همچنان دچار گرفتگی بینی باشد، می توانید از محصولاتی که برای این منظور تولید شده اند، استفاده کنید.

شما می توانید از آسپیراتور مکنده بینی مخصوص نوزادان برای تمیز کردن راه تنفسی کودک استفاده کنید، همچنین می توانید از اسپری یا قطره آب نمک استفاده کنید. اگر هیچ کدام از این روش ها کارساز نباشد و گرفتگی بینی نوزاد از بین نرود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

باز کردن بینی نوزادکمک به خواب بهتر در کودکانی که دچار گرفتگی بینی شده اند

همانگونه که همه ی ما در هنگام سرما خوردگی تجربه کرده ایم، در حالت دراز کشیدن شرایط بدتر می شود. در کودکان نیز این چنین است. برای خواب روزانه بهتر است او را در حالت عمودی بخوابانید تا مخاط بینی تخلیه شده و بهتر بخوابد. برای این کار می توانید او را روی صندلی ماشین یا روی تاب بخوابانید ولی نباید چشم از او بردارید.

اگر به هنگام خواب، سر کودک را اندکی بالاتر قرار دهید، تنفس برای او راحت تر می شود. برای این کار یک حوله ی کوچک را تا بزنید و زیر تشک او قرار دهید. اگر سر کودک را اندکی بالاتر قرار داده باشید، باید به دقت مراقب او باشید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگرچه سرماخوردگی، زیاد جدی نیست، اما در صورت مشاهده ی هر کدام از علایم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

• اگر سرماخوردگی بیش از سه هفته طول بکشد.

• اگر کودک شما کم تر از سه ماه سن دارد و دمای بدن او به 38 درجه رسیده باشد یا اگر کودک شما بین 3 تا 6 ماه دارد و دمای بدن او به 39 درجه رسیده باشد.

• در صورتی که تنفس برای کودک بسیار مشکل شده باشد.

باز کردن بینی نوزاد
باز کردن بینی نوزاد

• اگر در سرفه های کودک خون دیده شود.

• در صورتی که کودک گلو درد مداومی دارد.

• اگر به جای این که حال کودک بهتر شود، حال او هر روز بدتر شود.

 

2.6 5 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات