عارضه ی پوستی کلاه گهواره (درماتیت سبوره نوزادی)

0 2,478

علایمی مانند پوسته پوسته شدن پوست سر نوزاد، وجود پوست های خشکی شبیه شوره ی سر یا وجود تکه های پوستی روغنی و ضخیم به رنگ قهوه ای یا زرد، نشانه هایی از عارضه ی پوستی کلاه گهواره در نوزادان هستند.

در اصطلاح پزشکی به کلاه گهواره، درماتیت سبوره نوزادی می گویند که در میان نوزادان شایع است.

اگرچه کلاه گهواره ظاهر زیبایی ندارد، اما بی خطر است. این عارضه ی پوستی اغلب در چند ماهه اول زندگی نوزادان دیده می شود و معمولا در حدود 6 تا 12 ماهگی خود به خود از بین می رود. در برخی از نوزادان ممکن است از بین رفتن این عارضه ی پوستی مدت زمان بیشتری به طول بیانجامد.

ممکن است وضعیت مشابهی در اطراف گوش ها یا ابروها، در پلک ها یا حتی در زیر بغل و نواحی دیگری که چین و چروک دارند نیز، مشاهده شود.

علل ایجاد کلاه گهواره

علت این عارضه ی پوستی ناشناخته است. آن چه مشخص است این است که کلاه گهواره به دلیل عدم رعایت بهداشت یا به دلیل حساسیت به وجود نمی آید.

برخی متخصصان بر این باور هستند که هورمون هایی که نوزاد در اواخر بارداری از مادر دریافت می کند، باعث تحریک بیشتر غدد تولید چربی (سبوره) شده و در نتیجه منجر به عارضه ی کلاه گهواره می شود. همچنین متخصصان، مخمری که در سبوم (ماده ای که توسط غدد تولید می شود) رشد می کند را نیز از علل احتمالی این عارضه می دانند. اما هیچ توافقی بر علت اصلی کلاه گهواره وجود ندارد.

عارضه ی کلاه گهواره، مسری نیست و احتمالا باعث رنجش نوزاد نمی شود، اگرچه در موارد شدید باعث خارش می شود.

کلاه گهواره

روش های درمان کلاه گهواره

در واقع نیازی نیست که کاری را برای درمان کلاه گهواره انجام دهید، اما اگر شما را اذیت می کند، بهتر است کارهای زیر را امتحان کنید:

کلاه گهواره• پوست سر نوزاد را به آرامی با انگشتان خود یا یک برس نرم ماساژ دهید تا پوسته ها جدا شوند.

• موهای نوزاد را به تعداد دفعات بیشتری شامپو بزنید (حداکثر یک بار در روز)، اما دقت داشته باشید که پس از شامپو زدن باید سر او را به خوبی با آب بشویید. سپس به آرامی با یک برس نرم، موهای نوزاد را شانه بزنید یا با حوله ی لطیف خشک کنید.

• در برخی موارد، استفاده از شامپو بچه ی مخصوص عارضه ی کلاه گهواره، می تواند موثر واقع شود.

استفاده از روغن های طبیعی برای درمان عارضه ی کلاه گهواره

اگر از بین رفتن علایم کلاه گهواره مدت زمان زیادی طول بکشد، استفاده از روغن های طبیعی می تواند در از بین بردن پوسته های خشک کمک کننده باشد:

• مقدار اندکی روغن طبیعی و خالص، مانند روغن بادام یا زیتون را بر روی پوست سر نوزاد بمالید و اجازه دهید حدود 15 دقیقه بماند.

• به آرامی با استفاده از شانه ای با دندانه های لطیف یا یک برس نرم، موهای سر نوزاد را شانه کنید.

• پوست سر نوزاد را با استفاده از شامپوی بچه ی ملایم بشویید. باقی ماندن روغن بر روی سر نوزاد باعث خواهد شد تا منافذ پوست سر بسته شده و پوسته ها روی سر نوزاد بچسبند. سعی کنید شامپو را برای مدت چند دقیقه روی سر نوزاد نگه دارید تا روغن روی سر را کاملا از بین ببرد.

در چه مواردی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت شدید بودن عارضه ی کلاه گهواره، وجود خونریزی، یا گسترده شدن این عارضه در نواحی دیگری غیر از پوست سر، باید به پزشک مراجعه کنید.

معمولا پزشک یک شامپوی ضد شوره ی سر تجویز می کند و در مواردی که پوست سر ملتهب باشد، کرم کورتیزون تجویز خواهد کرد. در صورتی که عفونت مخمری علت ایجاد این عارضه باشد، پزشکان معمولا استفاده از داروی ضد قارچی موضعی را پیشنهاد می کنند.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات