در مورد مراقبتهای بینی نوزاد چه می دانید

0 538

حس بویایی نوزاد

بینی نوزاد هم یکی از قسمت های مهم بدن اوست که باید مراقبت شود .

بینی کودک نوپا او را در کشف و جستجوی محیط پیرامونش کمک می کند .

بوییدن ، مانند چشیدن و لمس کردن برای کشف محیط پیرامون کودک لازم است . یک نوزاد تازه متولد شده بوسیله رایحه، نوک سینه مادر خود را پیدا می کند و می تواند بوی شیر خود را از غریبه تشخیص دهد. این حس بویایی در شش ماه اول زندگی سریع ترین رشد را دارد و در اوایل کودکی به اوج خود می رسد، به همین دلیل بچه های کوچک نسبت به والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود حس بویایی بهتری دارند. با این حال او نمی تواند رایحه های بدبو را تشخیص دهد . مثلا کودکان متوجه بوی بد غذاهای منقضی شده نمی شوند. اما پس از دو سالگی او متوجه بوی بد خواهد شد مثل بوی بد دهان .

حس بویایی نوزاد

حس بویایی نوزادحس بویایی و حس چشایی در کودک ارتباط نزدیکی دارند

آیا می توانید شکلات یا چیزبرگر را بدون بوییدن بخورید ؟ حس بویایی و حس چشایی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند زیرا هر دو بخشی از سیستم سلول های حسی هستند. این بدان معنی است که کودک نوپای شما به همان اندازه که به حس بویایی نیاز دارد تا به خوردن غذا جذب شود به حس چشایی هم نیازمند است. برای تست بعضی از غذاها مانند سبزیجات باید ببینید که بوی سبزیجات کودک را وسوسه می کند تا لقمه ای از آن بخورد یا خیر.

بینی کودک نوپای شما او را در ثبت خاطرات یاری می کند

مغز برای ثبت خاطرات از اطلاعات زیادی استفاده می کند، از جمله اطلاعات جمع آوری شده توسط بینی. برای مثال زمانی که کودک برای تحصیل شما را ترک می کند، بوی روسری مادر او را آرام می کند . دفعه بعدی که قصد مرور خاطرات را داشتید از توصیف بوها استفاده کنید ( بوی غذای خوشمزه مادر بزرگ ، یا بوی هوای دریا )

حس بویایی نوزاد

حس بویایی نوزادبینی کودک باعث سلامتی او می شود .

فیلتر های مکانیکی اجسام فرسوده نیستند بلکه کمک زیادی در سلامت اجسام دیگر می کنند . وقتی نفس می کشد ، موهای ریز بینی از ورود گرد و غبار و سایر مواد به بینی جلوگیری می کند . مجرای بینی هوا را گرم و مرطوب می کند تا ریه ها سالم بمانند . اگر دچار سرماخوردگی شوید و ویروس وارد بینی شما شود نفس شما تنگتر خواهد شد . بنابراین تا جایی که می توانید مجاری بینی کودک را پاک نگه دارید . در هنگام خوابیدن با بالش زیر سر ، سر کودک را بالا نگه دارید تا تنفس برای او راحتتر شود .

بینی کودک همیشه در حال تغییر است

در طول سالهای نوجوانی بینی همچنان در حال رشد است . پس سعی کنید بینی کودک را همیشه سالم و تمیز نگه دارید و از شکستگی و خونریزی و آسیب های دیگر حفظ کنید .

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات