قنداق کردن نوزاد

0 1,401

قنداق کردن نوزاد یکی از روش های آرام کردن نوزادان از گذشته تا کنون است. قنداق کردن به معنای پیچیدن نوزاد درون یک پتوی نرم برای گرم شدن و امنیت نوزاد است. این کار می تواند در ابتدا با واکنشی از نوزاد همراه باشد، اما کمی بعد از قنداق کردن احساس خوشایندی به سراغ او خواهد آمد. بدن او گرم می شود و احساس آرامش می کند.

قنداق کردن نوزاد

شاید پس از زایمان، قنداق کردن را در بیمارستان به شما آموزش دهند اما اگر این اتفاق هم نیفتاد، می توانید از مادر یا مادربزرگ ها کمک بگیرید. پس از آوردن نوزاد به خانه، زمانی که مطمئن شدید او گرسنه نیست و جایش خشک است، می توانید او را قنداق کنید. قنداق کردن نوزاد می تواند به آرامش او زمانی که بیقرار است؛ کمک کند، قنداق او را به یاد امنیت و محدودیت جایش در رحم مادر می اندازد و برای همین هم به آرامش او کمک می کند.

اگر می خواهید نوزادتان را قنداق کنید، مطمئن باشید که با روش درست دارید این کار را انجام می دهید.

محکم بستن نوزاد سبب آسیب و فشار به مفاصل نوزاد می شود و ممکن است موجب آسیب به غضروف نرم لگن و منجر به دیسپلازی هیپ شود. این بیماری در نوزادان نسبتا شایع است. پزشک هنگام تولد نوزاد، وضعیت او را بررسی می کند. سابقه خانوادگی، زایمان با حالت بریچ و دختر بودن، نوزاد را بیشتر در حالت احتمال ابتلا به این بیماری قرار می دهد.

برای جلوگیری از دیسپلازی هیپ؛ زمانی که می خواهید نوزاد را قنداق کنید؛ مطمئن شوید که اندازه پتو کافی است و نوزاد می تواند پاهای خود را بالا و پایین ببرد.

زمانی که نوزاد شما حدود یک ماه سن دارد، شاید بخواهید قنداق کردن او را متوقف کنید، زیرا او می خواهد رشد و تحرک بیشتری داشته باشد. بهتر است که نوزاد خود را شبها قنداق کنید؛ البته آکادمی اطفال توصیه می کند نهایت تا 2 ماهگی نوزاد را قنداق کنید.

روش قنداق کردن نوزاد

ابتدا یک پتو را روی یک سطح صاف پهن کنید. آن را شکل یک الماس در بیاورید؛ گوشه بالا را تا بزنید. نوزاد را روی پتو بخوابانید به طوری که گردن او داخل پتو قرار بگیرد. (مانند شکل)

قنداق کردن نوزاد
قنداق کردن نوزاد

سپس بازوی دست راست کودک را پایین بیاورید. گوشه سمت چپ پتو را روی بازوی راستش و کامل روی بدنش بکشید. کمی از پتو را پشت بدن او قرار دهید. (مانند شکل)

قنداق کردن نوزاد
قنداق کردن نوزاد

گوشه ی پایین پتو را بالا بیاورید و روی بدن نوزاد قرار دهید. سپس بازوی دست چپ نوزاد را پایین بیاورید و سمت راست پتو را روی بدن او بکشید. باقی مانده پتو را پشت نوزاد قرار دهید. (مانند شکل)

قنداق کردن نوزاد
قنداق کردن نوزاد

در انتها باز هم وضعیت پای نوزاد را چک کنید تا سخت و فشرده نباشد و نوزاد بتواند پاهای خود را تکان دهد.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات