چه زمانی نوزاد می تواند با پتو بخوابد؟

0 413

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

تخت فرزندتان را خالی از هرگونه وسیله بگذارید تا به نوعی خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) کاهش یابد. اما چه زمانی نوزاد می تواند با پتو بخوابد؟

والدین نگران ممکن است در شب برای گرم نگه داشتن نوزادشان از پتو استفاده کنند. اما در واقع پتو می تواند برای نوزاد خطرناک باشد:
وجود هر نوع وسیله نرم یا شل در تخت کودک خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را افزایش می دهد.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) و پتوها: ارتباط آن چیست؟

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) از دلایل مرگ و میر غیرمنتظره نوزادان است. طبق گفته های یک متخصص اطفال به نام راشل مون ، متخصصان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث SIDS می شود. اما بسیاری فکر می کنند که این سندروم از یک “مرکز عملکرد نابالغ” نشات می گیرد و در صورتی که نوزاد نتواند به درستی نفس بکشد، مانع از بیدار شدن او از خواب می شود.

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

طبق آمار مراکز کنترل بیماری ها(CDC) ، هر ساله حدود 3500 نوزاد در اثر SIDS جان خود را از دست می دهند، اگرچه این تعداد از زمان آغاز فعالیت کمپین خواب ایمن (دمر خوابیدن) در سال 1994 کاهش یافته است. این کمپین والدین را تشویق می کند نوزادان را به پشت بخوابانند و ثابت کرده است که این کار احتمال سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می دهد. یکی دیگر از عوامل شایع خطر SIDS قرار دادن یک پتو، بالشت، عروسک پشمی یا چیز دیگری در گهواره با نوزاد است.

بر اساس توصیه های نیروی ویژه آکادمی SIDS در سال 2016، “اشیا نرم، مانند بالشت و اسباب بازی های بالشتی، لحاف، روتختی و ملافه های آزاد، مانند پتو و ملحفه های نامناسب، می توانند راه تنفسی بینی و دهان نوزاد را مسدود کنند و منجر به خطرخفگی، گرفتاری یا SIDS شود.” به عبارت دیگر، نوزاد می تواند در طول شب به طور اتفاقی بینی و دهان خود را به پتو فشار دهد، که این کار می تواند منجر به خفگی او شود”.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که توصیه های آکادمی پزشکی اطفال آمریکا در مورد قنداق صدق نمی کند. در حقیقت، یک مطالعه در بلژیک نشان داده است که قنداق کردن نوزاد می تواند خطر SIDS را کاهش دهد و به نوزادان اجازه دهد راحت تر تکان بخورند.

استیون آ شاپیرو ، رئیس بخش اطفال آبینگتون جفرسون می گوید اطمینان حاصل کنید که نوزاد خود را خیلی محکم قنداق نکرده باشید، زیرا نوزادان نیاز به لگد زدن و وول خوردن دارند.

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

چه زمانی نوزاد می تواند با پتو بخوابد؟

شما می توانید از پتوی سبک و کوچک برای قنداق کردن نوزاد استفاده کنید. اما به دلیل خطر ابتلا به SIDS ، حداقل تا یک سالگی نوزاد نباید از هیچ نوع پتو یا ملافه نرم و شل برای خواب او استفاده کرد. در سن یک سالگی مهارت های حرکتی نوزاد به قدری است که او قادر به غلت زدن و دور کردن اشیا از صورتش می باشد.

اتفاقا یک سالگی زمانی است که بسیاری از نوزادان به شدت به “پتوهای” خاصی وابسته می شوند، تا جایی که پتو ممکن است به آن ها کمک کند تا با اضطراب جدایی از پدرمادر خود کنار بیایند.

چگونه نوزاد را گرم نگه دارم؟

آیا نگران هستید که نوزادتان بدون پتو سردش شود؟ در شب های سرد به راحتی برای گرم نگه داشتن نوزاد از لباس های سرهمی، قنداق فرنگی یا کیسه خواب استفاده کنید. این پوشیدنی ها صورت کوچک نوزاد را باز می گذارد و آن را نمی پوشاند و خطر خفگی را کاهش می دهد.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات