علل و درمان کم آبی در نوزادان

1 1,195

درمان کم آبی در نوزادان

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود نوزاد شما دچار کمبود آب بدن شود که به شرح زیر است:

1. اسهال و استفراغ

ویروس معده مانند گاستروانتریت موجب از دست رفتن مایعات بدن نوزاد از طریق اسهال و استفراغ می شود. اسهال اجازه نمی دهد تا نوزاد شما مایعات را در روده خود نگه دارد و نوزاد به سرعت مبتلا به کم آبی می شود.

2. تب

یکی از شایع ترین دلایل کم آبی بدن تب است. تب باعث می شود نوزاد زیاد عرق کند و منجر به تبخیر شدن و در نتیجه خنک شدن بدن نوزاد می شود. تنفس سریع تر از حد طبیعی باعث از بین رفتن مایعات در حین بازدم می شود.

3. کاهش مصرف شیر و سایر مایعات

اگر نوزاد شما گلودرد دارد و یا در حال دندان درآوردن باشد، ممکن است از شیر خوردن خودداری کند. حتی یک بینی پر شده مانع نوزاد از مصرف مایعات می شود و می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

درمان کم آبی در نوزادان

درمان کم آبی در نوزادان4. حرارت بیش از حد بدن

اگر نوزاد شما لباس زیادی پوشیده یا در یک اتاق گرم قرار گرفته است، باعث از بین رفتن مایعات بدنش از طریق عرق می شود و در نتیجه منجر به کم آبی بدن شود.

آیا آزمایش هایی برای تشخیص کم آبی بدن در نوزادان وجود دارد؟

آزمایش های تشخیص کم آبی می تواند به ارزیابی های غیر آزمایشگاهی و آزمایشگاهی تقسیم شود:

  • ارزیابی های غیر آزمایشگاهی شامل خروج ادرار، تنفس و ضربان قلب، بررسی هوشیاری، خشکی پوست و بررسی فرورفتگی چشمان است.
  • ارزیابی آزمایشگاهی به طور کلی انجام می شود که اگر کمبود آب بدن شدید باشد و شامل آزمایش کامل خون (CBC)، آنالیز ادرار، کشت مدفوع برای اسهال و صفحه اصلی سوخت و ساز BMP می باشد.

درمان کم آبی در نوزادانچگونه می توان نوزاد کم آب خود را درمان کرد؟

هدف اصلی درمان کم آبی باید جایگزین سریع سطح مایعات کاهش یافته در بدن و بازگرداندن آن به سطح طبیعی باشد. مراحل زیر باید انجام شود:

  • نوزاد خود را به جای خنک منتقل کنید و به اندازه نیاز مصرفش به او آب آشامیدنی بدهید.
  • اگر نوزاد شما از کمبود آب بدن خفیف یا معتدل به دلیل اسهال ناشی از گاستروانتریت بهبود یافته است، مایعات از دست داده را باید از طریق باز جذب آب جایگزین کنید.
  • او آر اس، محلول جذب آب نوشیدنی ایده آل نوزاد برای کم آبی است که باید طی یک دوره 3 تا 4 ساعت مصرف شود و ترکیبی از نمک و قند است که می تواند به شما در آب دادن سریع نوزاد کمک کند.

درمان کم آبی در نوزادان

درمان کم آبی در نوزادانچگونه مانع کم آبی بدن نوزاد شویم؟

از آنجا که پیشگیری بهترین درمان است، می توانید مراقب باشید نوزاد شما بیمار نشود (که می تواند به کم آبی بدن منجر شود) و در معرض بیش از حد گرما قرار نگیرد.

1. چگونه می توان از کمبود آب بدن بیماری جلوگیری کرد؟

نوزادان وقتی استفراغ و اسهال می شوند، مقدار زیادی مایعات را سریع از دست می دهند. برای دور نگه داشتن این ویروس ها از نوزاد خود، بهتر است هنگام دست زدن به نوزاد و همچنین در صورت بازدید دوستان و نزدیکان دست ها به خوبی شسته شوند. هیچ یک از قرارهای پزشک خود را از دست ندهید و برنامه ایمن سازی واکسن ها را کاملاً دنبال کنید.

2. چگونه می توان از کمبود آب بدن در هوای گرم جلوگیری کرد؟

در تابستان، اطمینان حاصل کنید که لباس نوزاد شما مناسب، نازک و قابل تنفس است. او را از آفتاب دور نگه دارید و هرگز در هنگام خواب او را در پتو یا ژاکت نپوشانید.

کم آبی بدن یک بیماری شایع است که بر نوزادان تازه متولد شده تأثیر می گذارد و اگر نوزاد لباس مناسب داشته باشد با مراقبت، به درستی می توانید از بروز آن پیشگیری کرده و درمانش کنید.

کم آبی بدن نوزاد

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات